MUFs köttattack och vegetariska dagar

veg

Det här inlägget går lite utanför mina vanliga ämnesområden, men jag kan inte låta bli att lägga mig i. För vi verkar vara inne i en sån där period igen. En period där folk får för sig att protestera mot skolors vegetariska dagar. Först hade vi tilltaget på min gamla gymnasieskola i Gävle, där MUF delade ut hamburgare utanför matsalen i protest mot att de tyckte att skolan inskränkte elevernas valfrihet. Sen dök ett för ämnet (och det säger en del) ogenomtänkt debattinlägg upp på pratapolitik.nu. I det senare fallet förklarar skribenten Sebastian Pearson att han ”blev illamående av blotta tanken på en veckodag utan kött”, och berättar vidare hur han som medlem i skolans matråd gick emot elevernas demokratiskt tagna beslut om en vegetarisk dag och lyckades få skolan att slopa idén.

Först och främst — den här idén om att ”valfrihet” måste innebära rätt att äta kött varje dag. På min gymnasieskola fanns alltid tre olika lunchalternativ (dagens rätt, pastasallad, fil/yoghurt och flingor), vilket borde täcka de flesta behov. Men faktum kvarstår ju att med MUFs synsätt så blir eleverna ju alltid ”påtvingade” en viss maträtt. De får ju faktiskt inte välja fritt i dagsläget heller. Att erbjuda full valfrihet i matväg är, vilket borde vara rätt självklart, en omöjlighet. Att inget av de tre alternativen en dag i veckan innehåller kött är ingen inskränkning av valfriheten – det är ett sätt att hjälpa miljön och kanske dessutom variera maträtterna något. Det har dessutom alltid funnits vegetariska dagar i skolan (när det serverats pannkaka eller ärtsoppa, t.ex.), den enda skillnaden är att den nu blivit en stående punkt. Varför är det här så svårt för vissa att tolerera? Så länge maten är näringsrik och framställd på ett schyst sätt borde det inte spela någon roll exakt vilken varmrätt som gäller för dagen.

I Pearsons krönika får man läsa att några få svenska skolor ändå inte kan påverka världsklimatet genom att dra ner på sin egen köttkonsumtion. Och visst, det kan han ha rätt i. Men samtidigt skriver han också att Sverige är världsledande i miljöfrågan, och det är ju det som är poängen. Sverige är och har alltid varit framstående i miljöfrågor. Vi är ett bra exempel för andra länder, ett land att se upp till och vilja efterlikna. Därför måste vi fortsätta ta de här stegen, även om det för stunden inte kommer att lösa några globala kriser. Vi borde och måste fortsätta vara ett föredöme, och inte bli lata för att många andra sköter sig sämre. Precis som när det gäller jämställdhetsfrågor.

Pearsons verkar för övrigt ha någon idé om att man borde börja föda upp björnar för köttet, så att det räcker till flera(?). Den delen av texten orkar jag inte ens kommentera.

”Det värsta av allt är kanske att människor tvingas äta av något de inte vill.” Nej, Sebastian. Det är faktiskt inte det värsta av allt. Det värsta av allt (vad gäller dessa frågor) är att människor inte kan tänka sig att göra en liten liten förändring i sin livsstil för att gynna världen vi lever i.

Snälla människor, börja tänka ett steg utanför er egna smaklökar.

11 kommentarer

Filed under Mat

11 responses to “MUFs köttattack och vegetariska dagar

  1. Johanna B

    Jag ser inte varför det skulle vara ett problem att inte äta kött. Pannkaka, gröt, ingen har klagat på det förut, och det är ju vegetariskt. Varför måste kött vara ett alternativ? I vilket syfte? Det är ju inte heller så att man tvingar någon att bli vegetarian, ska man absolut ha kött så kan man väl be mamma och pappa att göra någon kötträtt hemma. Dessutom kan man aldrig göra alla nöjda ändå. Ett sånt I-landsproblem att bråka om. 🙂

  2. Det är så jävla korkat så jag vet inte vad jag ska säga. Alltså de som är emot köttfria dagar. Om de nu har ett sånt stort behov av att äta kött varje dag får de väl se till att äta kött till middagen när de kommer hem.

    Jag tvivlar på att de äter kött till varje mål, varje dag, året runt annars heller. Som pannkaka/plättar, gröt och olika sallader äter de flesta utan att klaga.

  3. E

    ”Att inget av de tre alternativen en dag i veckan innehåller kött är ingen inskränkning av valfriheten”. Fast det är precis vad det är? Genom att ha köttfria dagar på en skola/lunchrestaurang är det ett sätt att påverka människors valmöjligheter & är bara ett ytterligare knep för att utöva makt och strypa människans självbestämmanderätt. Även fast detta även anses vara av ”goda avsikter” och så är det inget annat än paternalistiskt tvång. Hade de varit okej att införa köttdagar och utesluta vegetariska alternativ på samma sätt? Sedan drar du en parallell till pannkakor och ärtsoppa vilket känns lite lustigt då ärtsoppa kan innehålla fläsk 🙂

    • Min poäng är att skolan alltid har beslutat om vad eleverna ska äta. Du har alltid tre val. Ibland innehåller inte något av valen kött. Ibland innehåller inte något av valen pasta. Ibland innehåller inte något av valen gluten. Ingen inskränker antalet val, man varierar bara alternativen. Vi MÅSTE dra ner på köttätandet för miljöns skull, och jag förstår inte varför det ses som en som extrem uppoffring att äta vegetariskt en dag i veckan.

      Ärtsoppa innehåller för övrigt inte fläsk i grunden. Däremot görs ärtsoppa ofta med fläsk. Tror dock alla förstod min poäng oavsett.

      • E

        Att införa en köttdag är inte att variera alternativen, det är att utesluta för att påverka människor till att äta annan mat, dvs vegetariskt, med andra ord – inskränker det på individen. Jag förstår ditt tänk utifrån miljöaspekterna då vi äter mer kött än någonsin, men jag tror INTE att detta är ett alternativ som kommer att leda till att vi ändrar beteendet. Tvärtom så sker sällan förändringsbeteenden under tvång utan det ger snarare en motsatt effekt, att folk precis som ovanstående i ren protest gör precis tvärtom. Däremot tror jag mer på att hålla föreläsningar och skapa medvetenhet bland människor om vad vi kan bidra med, varför det kan vara bra att variera maten ibland etc, SÄRSKILT på skolor! På så sätt får alla individer ”ta del” av informationen för att sedan ”börja tänka ett steg utanför sina egna smaklökar”.

  4. Madeleine

    Jag håller med dig Alex, varför i hela friden klagar folk över detta som dessutom är bra för miljön? Det är så sjukt töntigt att dra till att man har rätt till valfrihet, jag fattar ärligt talat inte vad folk klagar över. Det är ju inte som att vegetariskt skulle på något sätt vara äckligt. Man blir bara så trött på dessa arroganta människor.

  5. E

    Är det töntigt att man poängterar att alla individer har rätt till valfrihet? Isåfall tycker jag verkligen synd om dig.

    • Madeleine

      Nej, herregud. Visst ska individer ha rätt till valfrihet. Men här har vi en plats där vi inte har valfrihet från början. Tyckte du verkligen om alla dagens rätt som serverades i skolan? Visst kunde man ta fil, men om man tänker ur näringssynpunkt är det väl inte det bästa alternativet. Det jag anser är att detta är fel forum att kämpa för valfrihet, varför måste du prompt äta kött precis varje dag? Jag tycker synd om dig som inte kan tänka på jorden utan fokuserar så fruktansvärt hårt på att din valfrihet. Att den är så mycket viktigare än jorden vi lever på. Vi måste alla göra uppoffringar för att rädda denna planet. Och du är så ignorant och du anser dig vara viktigare än att alla på denna jord som inte ens har mat för dagen. Det är ett mycket större problem än att vi har en vegetarisk dag i skolan.

  6. Josefin

    Hej! Jag lyckades hitta, via google, ditt inlägg och dina reflektioner kring om hur du slutade med Neovletta tidigare. Såg att du hade lite updates kring detta, men tänkte höra om du har märkt av en större skillnad nu (när det gått längre tid)? Jag funderar själv på att sluta på Nevoletta nu och är intresserad av andras reflektioner kring det! // Josefin

    • Hej!

      Förlåt, jag har helt missat din kommentar! Men här kommer ett sent svar:

      Jag har kört vidare utan p-piller och är fortfarande jättenöjd med det beslutet. Min förmåga att hantera motgångar har verkligen förbättrats, min vikt är stabilare,och min mens är dessutom fortfarande lika regelbunden som när jag åt piller. Har inget negativt att säga om det alls. Det enda negativa skulle väl vara att man missar bekvämligheten det innebär att gå på piller när man har en fast relation, men det tänkte jag lösa genom att skaffa pessar. Lycka till! 🙂

Kommentera

