Kvinnor ses som sämre skribenter än män

För några veckor sedan var jag på författarfrukost med Oskar Skog. Oskar berättade om sin debutbok, Pojken som fann en ny färg och pratade också lite allmänt om sitt författarskap. Det var trevligt. Gemytligt.

Men plötsligt var det något som slet mig bort från den mysiga stämningen. Oskar säger att han länge haft svårt för kvinnliga författare. Att han inte läst deras böcker. På förhand dömt ut dem som dåliga. Till min stora lättnad förklarar han rätt omgående att han på senare år rensat bort denna spärr hos sig själv. Numera läser han författare av bägge könen. Jag blir alltid lika glad när jag hör folk berätta om hur de övervunnit sina fördomar.

Men — dessvärre finns det ett men — Oskar är inte ensam om det här tankesättet. Skribenten Tomas Dalström berättar för Passion for Business om forskning som visar att texter av män uppfattas som mer välskrivna än de som har kvinnliga upphovsmän. Och då handlar det inte om två skilda texter, utan en och samma skrift som helt enkelt fått två olika namn stämplade på sig. När läsaren trodde att författaren var en kvinna uppfattades texten som rörig och svår att förstå, medan den under manlig signatur istället sades vara genomtänkt och övertygande.

Writing a Letter

Sexism och särbehandling av könen är så mycket mer än det som görs medvetet av människor med unken syn på könsroller. Så mycket sker omedvetet, utan att vi ens reflekterar över det. Kanske skulle jag — som ju uppfattar mig själv som en påläst person som är rätt insatt i den här sortens problematik — ha gjort exakt samma sak. Och trott att jag var helt objektiv. De här tankemönstren är ju ändå lika ingrodda hos mig som hos de flesta andra; den enda skillnaden är att jag och många med mig väljer att analysera situationer vi ställs inför på ett annorlunda sätt, eftersom att vi insett att det invanda beteendet leder till otrevligheter och orättvisor.

Det här är ett tydligt exempel på att feminismen behövs. Att jämställdhet inte är ett ämne vi är klara med. Det finns mycket kvar att göra.

9 kommentarer

Filed under Böcker, Jämställdhet, Tidningar

9 responses to “Kvinnor ses som sämre skribenter än män

  1. Alltså, whut? Det var en tjej som för några år sedan var väldigt negativ vad gällde kvinnliga författare, och jag tyckte det lät helt sjukt. Man är knappast bättre eller sämre på att uttrycka sig i prosa beroende på vad man har mellan benen! Men ja, att det finns folk som tycker det bevisar ju att en viss Rowling tyvärr gjorde helt rätt när hon använde ”J.K.” som namn istället för ”Joanne”. 😦

    • Man önskar ju att man kunde gå tillbaka i tiden och använda hennes egentliga namn. Se om resultatet skulle bli ett annat. Jag vill inte tro att det skulle det, men har en obehaglig känsla i magen av att det skulle kunna ha skett.

      (Segaste svaret. Fotoperatiom osv. :))

      • Tänkte nästan säga att om du menade tjejen jag syftade på så är det en gemensam bekant. 😉 Sedan insåg jag att du syftade på J.K. Rowling! D’oh!

        Hoppas att du snart mår bättre efter operationen. 🙂

  2. Jag har dock alltid läst Astrid Lindgren!

    Jag vet inte om det handlade om en fördom, då, egentligen. När jag var den där tonårsgrabben (och nu är vi tillbaka på åttiotalet, faktavänner) var det i en värld där Stephen King, Isaac Asimov och Vince C Clarke var hjältar.

    Jag läste Ursula K. Le Guin i sci-fi-genren då, men det fångade mig inte alls som Clarke eller Asimov och deras världar så jag fortsatte jaga författare som påminde om dom.

    Det var inte den största genren för kvinnliga författare, då.

    Sedan etablerade jag mönster, ni vet. Dom där författarna som man återkommer till, följer, hittar och läser allt av.

    Något som bröts av Lionel Shriver, då, med ”Vi måste prata om Kevin”.

    Jag tror inte det handlade så mycket om fördomar som att öppna ögonen.

    Men jag gillar att vara dramatisk 🙂

    (Och hej, igen!)

    • Hej igen Oskar!

      Sent svar här, har varit på sjukhus och fått en fot opererad.

      Jag kopplar nog fördomar väldigt hårt till mönster, åtminstone för mig själv. Mönster i hur jag beter mot människor eller hur jag gör mina val i olika situationer speglar ofta de fördomar jag (tyvärr) har. Men oavsett så är det ju ögonöppnandet man strävar efter. Och jag hoppas att fler och fler ögon öppnas varje dag 🙂

  3. Tyvärr kan man inte dra slutsatsen att kvinnor ses som sämre skribenter än män. I alla fall inte baserat på den lilla 70-talsstudien jag antar att du hänvisar till. Källkritik. Se gärna mitt blogginlägg för mer info!

  4. KssonSkribent

    Reblogga detta på Kssons-skrivverkstad.

Kommentera

