En utredning av kvinnorakhyvlarna

Varenda gång jag går och handlar blir jag så himla störd när jag kommer in på avdelningen för så kallade hygienprodukter. Att alla sorters deodoranter inte ens kan stå på samma hylla utan dels måste märkas ”for men” och ”for women”, dels alltid verkarvara belägna flera meter från varandra makes no fucking sense.

Mest förvirrad blir jag av rakprodukter. VARFÖR behöver kvinnor och män olika hyvlar? Jag googlade runt lite och hittade en förklaring på Gillettes hemsida. Skillnaden på deras rakhyvlar ”for women” jämfört med deras ordinarie är tydligen att de ska vara utformade på ett sätt som gör det lättare att raka kring knän och andra icke-släta ytor. Handtaget ska också vara lättare att hålla i från olika vinklar om man ska raka sig exempelvis under armarna.

Fine. Jag kan köpa det. Men måste det betyda att de är för kvinnor? Kan hyvlarna inte helt enkelt vara uppdelade i ”for body” och ”for face”, istället? Att män rakar sig under armarna och på andra delar av kroppen är inte så ovanligt idag, och jag misstänker att de stackarna då får dras med en herr-hyvel, ovetandes om damhyvlarnas specialegenskaper. Dessutom finns det ju också kvinnor som vill ansa lite i ansiktet.

Jag tror verkligen inte att kvinnor och män har så otroligt skilda hud-/hårtyper att de behöver olika sorters krämer, hårprodukter, eller sminkgrejer (eller pennor för den delen). Läste någonstans att män vanligtvis svettas mer än kvinnor, men kan man då inte bara ha en deodorant som riktar sig till personer som just svettas mycket oavsett vad könet på svettaren är?

Jag vet att det här inte är någon ny grej och att jag inte borde bli förvånad. Men jag blir det! För jag förvånas över att det inte försvinner, utan snarare blir vanligare och vanligare.

forherJag tyar icke längre.

Seriöst, de enda produkterna som borde kunna rikta sig specifikt till folk födda med kvinnliga könsdelar är typ menskoppar och tamponger. Resten borde helt enkelt marknadsföras för människor – så kan man själv besluta om man har ett behov av dem eller inte.

9 kommentarer

Filed under Jämställdhet, Reklam

9 responses to “En utredning av kvinnorakhyvlarna

  1. Så sant! Men kom ihåg att konsumenten har oftast inte behovet – det måste skapas av marknadsförarna.

  2. Har också tänkt på det här. En annan skillnad mellan produkterna är ofta priset, rekgrejer till kvinnor är ofta dyrare. Detta känns så kasst. Jag köpte en herrhyvel istället och har inte haft några problem att komma åt kring knän och andra ojämna ytor.

  3. Du skulle se parfymbranschen… >_<

    • Ja, jag orkade inte ens ge mig in där. Det är nästan det märkligaste området av alla. Varför kan man inte bara välja utefter vilken sorts lukt man gillar?

      • Oscar Brändström

        Finns ett gäng parfymhus som bara kör med unisex-dofter.

        Men ärligt. Varför denna hets över att man kategoriserar efter man och kvinna? Du är medveten om att könen är olika va? Varför denna hets över att alla människor ska vara människor och inte män eller kvinnor?

        Sen förstår jag att det är absolut meningslöst att sitta och diskutera dessa frågor med PK-feminister då ni är insnöade på att allt som är som det är ska ändras bara för ändrandets skull.

        • Linnea

          Varför? För att vi tar skada av att kategorisera människor. Det viktigaste är väl ändå vårt värde som människor? Allt annat är sekundärt.

          • Oscar Bråndström

            Intressant. Förklara gärna för mig hur jag tar skada av att mina rakhyvlar som jag köper ligger på en hylla där det står man? Eller varför jag skulle ta skada om jag skulle gå och köpa rakhyveln som ligger på ”kvinnohyllan”?

        • Det finns biologiska olikheter mellan könen – absolut. Men de olikheterna leder inte till att kvinnor automatiskt gillar rosa eller glitter (även om det såklart finns många som gör det). Olikheterna leder heller inte till att män per automatik gillar fotboll eller motorer. Därför är det ett problem. En sån grej som att produkter är uppdelade i mans- och kvinnosektioner kanske inte verkar viktigt, men det är de automatika uppdelningarna som företag ofta gör som i längden bidrar till att kvinnor får lägre löner och män får svårare att få vårdnad om sina barn. Det gör också att ens barn får färre valmöjligheter i livet, eftersom de lär sig av medier och företag att de SKA gilla en viss typ av saker. Det tycker jag är sorgligt.

          Det är därför jag hetsar 🙂

Kommentera

