Julkatalog med genus-tänk

Toys R Us fortsätter ta steg i rätt riktning. Här är ett gäng bilder på deras brittiska julkatalog. Flickor och pojkar leker tillsammans, med alla sorters leksaker. Det är fint att se.

Det är några saker jag är tveksam till. På den ena köksbilden står pojken och pratar i telefon. På den andra blir han serverad en hamburgare av flickan. Hon, å andra sidan, tvättar och lagar mat. Det känns trist att hon är aktiv och han passiv i bägge bilderna på det temat.

Jag funderar också över den väldigt rosa dock-annonsen. Här har de verkligen slängt in pojken i en prinsessvärld , och rockvärlden verkar extremt rosa-dominerad. Det är såklart bra att han tillåts vara där, men samtidigt är det trist att bilden skriker ”Flickigt!” I ansiktet på en.

Men på det stora hela gillat jag verkligen det här, och jag hoppas att fler länder och kedjor hänger på! Vad tycker ni?

20131025-103715.jpg

20131025-103811.jpg

20131025-103752.jpg

20131025-103658.jpg

20131025-103650.jpg

20131025-103638.jpg

20131025-103633.jpg

20131025-103619.jpg

20131025-103607.jpg

20131025-103539.jpg

Bilderna kommer från Let Toys be Toys.

Advertisements

6 kommentarer

Filed under Jämställdhet

6 responses to “Julkatalog med genus-tänk

  1. Vad kul!

    Bilden när flickan tvättar kläder och pojken pratar i telefon är väl sådär. Men den när flickan steker hamburgaren tänker jag att de kanske har en grill och pojken är den som serverar? 🙂

  2. Så himla gött att Toys’R’Us försöker så hårt ändå. Hoppas någon som ser problematiken i bilderna (själv skulle jag missat det där med telefonen t.ex.) påminner dem med ett mail eller så. Hoppas de utvecklar detta och att det sprider sig till andra leksaksbutiker.

  3. Hej!
    Jag älskar verkligen den här nya katalogen, ett stort steg i rätt riktning!
    Jag tänker som så (om den rosa bilden) att pojken bejakar det ”feminina” i bilden och att om de hade ändrat färg till blått så hade det nästan varit värre, det hade nästan varit som att cementera att pojkar och blått hör ihop, här känns det som att de kanske bryter tabun gällande flickigt/rosa och blått/pojkigt. Förbättringar kan göras men ibland tror jag att oavsett går det att hitta fel ändå. Det bästa kanske hade varit att byta färgerna mot mer ”neutrala” färger men blir det inte en form av ”shaming” då, om du förstår hur jag tänker?

    • Det är så lurigt sånt här, man kan tänka runt runt i tusen banor. Självklart finns det inget rätt och fel svar, men det är intressant och se vilka olika vinklar som finns.

      Förstår helt dina tankegångar, och tycker inte heller att könsneutralt är det rätta svaret alla gånger. Rosa och blå ska ju få finnas! Kanske behöver det bara ta ett steg tillbaka ett slag, med tanke på hur mycket fokus det har fått tidigare. Och sedan göra en comeback som ”vanliga färger”? Hmmm. Får klura på den.

      Lite sent svar här, har varit mycket med flytten och tentan 😉

  4. Såg en reklam för Kinderägg häromdagen. Där sade de att de hade olika saker beroende på om det var en rosa eller blå topp på folien. Det var typiska ”tjejgrejer” i den rosa och typiska ”killgrejer” i den blå, så klart, men det var spännande att de använde just färgerna som marknadsföring istället för att säga att den ena var för tjejer och den andra för killar. Framgång? Se http://www.ferrero.co.uk/promotions/promo-kinder-surprise-launches-new-limited-edtition-eggs för exempel på vad de innehåller.

    • Åh, jag har läst att de svarat på kritik med att de inte uttalat skrivit ”Tjej” och ”Kille” på äggen, utan att det är i så fall är man själv som tolkar det så utifrån de färgerna. Men jag tänker såhär: Har man bara lite vett i skallen så vet man att rosa/blå är starkt kopplat till flicka/pojke idag, och att större delen av alla barn kommer välja ägg efter den informationen. Tjejer såklart kunna ha rosa grejer och vice versa, men så länge den här tydliga kopplingen finns så tycker jag verkligen att företag får backa och välja andra färger att sortera grejer efter. Annars ger de faktiskt inte barn fler möjlighet än om de märkt äggen med tjej/kille.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s