Kvinnliga musiker är riktiga musiker

”Girl-duo Vulkano is the raw and gritty offspring of cheerful girl group Those Dancing Days.” Så inleds en artikel på Totally Stockholm som en läsare tipsade mig om igår.

Vad tror ni att det hade stått om det gällde en duo som bestod av män? Och ett band enbart bestående av killar? Jag satsar allt på att det varken skulle stå ”Boy-duo” eller ”Boy group”. Män får, som så ofta, vara normen när det kommer musik. Att konstelation enbart består av kvinnor är tydligen så udda och unikt att det måste skrivas ut.

Fast vi vet ju att det där bara är skitsnack. Det råder inte någon brist på grymma musicerande tjejer. Det behövs bara tas ett riktigt jävla krafttag för att få folk att lägga ner den sunkiga tanken om att killar per automatik är bättre musiker, och att tjejer behöver dem som ”stöd” om de till exempel ska starta ett band.

När jag var och spelade på Visfesten i Steninge häromåret så pratade jag lite med Sanna Carlstedt. Hon berättade hur det ofta brukade gå till när hon anlände tillsammans med sina instrumentalister till en festival. Den artistansvarige vände sig, nästan uteslutande, alltid till någon av männen som hon hade med sig, och antog helt enkelt att han var huvudakten, medan hon var någon form av körtjej.

Ytterligare ett exempel är när jag gick en musik-utbildning på folkhögskola, och vi skulle delas in i turnégrupper. Alla fick önska tre personer som man gärna ville spela med genom att skriva deras namn på en lapp. Efter att vår lärare gått igenom lapparna fick klassen en utskällning eftersom att ingen av killarna önskat en tjej. Det här i en klass med vuxna människor där många var väldigt politiskt medvetna och måna om rättvisa och jämställdhet.

Slutligen så är det sorgligt hur mycket lättare de flesta har att räkna upp manliga musiker än kvinnliga. Och hur mansdominerade mångas skivsamlingar är.

Alla måste börja tänka på det här. Alla måste rannsaka sig själv, hur jobbigt det än kan kännas. Jag antar själv ofta per automatik att killar ska vara mer självsäkra på scenen, och vara bättre på sina instrument. Jag har dessutom insett att jag har lägre krav på killarnas sångröst än vad jag har på tjejerna. Som att det skulle vara viktigare vad killarna har att säga, medans tjejerna mest ska låta vackert. Jag stör mig på att min hjärna tänker så här, men jag är åtminstone medveten om problemet.

Just därför måste det också bli ett slut på det här tramset med tjej-grupper, tjej-duos och tjej-whatever. Ett band med tjejer är helt enkelt ett band. ‘Nuff said. Visst finns ju uttrycket pojkband också, men det syftar ändå på en specifik genre med en speciell sorts stil, medan band i alla möjliga genres får tjej-epitetet.

Vi vill inte vara en egen genre. Kvinnor ska få vara en del av de genres som redan finns. Det finns en anledning till att den här bloggen heter just Tjejbloggat – för att den typen av ord länge fått representerat en sämre avart av killarnas original. Men nu är det dags att göra slut på den idén.

Alltså, det är såhär det borde ha sett ut:
”The duo Vulkano is the raw and gritty offspring of cheerful group Those Dancing Days.”

Ärligt, hur svårt kan det vara?

20131017-164317.jpgDuon Vulkano.

Tack Anna för Tipset!

1 kommentar

Filed under Jämställdhet, Kultur, Musik

One response to “Kvinnliga musiker är riktiga musiker

  1. Pingback: Spotify ur ett feministiskt perspektiv | Tjejbloggat

Kommentera

