Killar som gillar att snacka med killar

Har ni någonsin varit med om det här?

Du sitter som tjej med din pojkvän på en fest, och så kommer en kille fram för att till synes prata med er båda. Han hälsar och säger hej, men sedan händer något märkligt. Trots att ni är tre personer som sitter där så är det som att dina ögon inte finns. Den nyanlända snubben tittar bara på din pojkvän och pratar bara till honom. Om du faktiskt lyckas smita in en kommentar så ser han på dig en stund, men när han ska svara på det du just sagt så vänder han sig återigen till din pojkvän!

Det här händer mig så ofta att jag inte längre kan ta det för en slump. Och har man träffat mig vet man ändå att jag inte är blyg. Jag är duktig på att prata på, jag kan ta plats i sammanhang. Men när jag hamnar i en sån situation som den ovan blir jag plötsligt världens minsta människa. En sån liten sak som att någon inte ser en i ögonen gör att man krymper till en liten pyssling. Man känner sig så oviktig och så ointressant.

Som vanligt så vill jag påpeka att det här såklart inte gäller alla. Men många män älskar verkligen att snacka och diskutera med andra män. Gör de detta medvetet för att få tjejer att känna sig förminskade och hålla sig tysta? Förmodligen inte. Just därför kan det också vara viktigt att påpeka. Ibland krävs det bara lite ögonöppning.

Det här fenomenet, har jag kommit fram till, förekommer mest på tillställningar där folk inte känner varandra så bra. Umgås jag med mina egna vänner så upplever jag sällan några problem av den här typen. Det är när vi ska prestera och visa upp oss för okända människor som de här benägenheterna kommer fram som tydligast.

Jag får en jobbig känsla av att det här är något som händer extra ofta, men inte enbart, när man är i en relation. Att det är där man försvinner från dessa killars intresseradar. Inte liggbar – inte intressant. Hänger lite ihop med Arga snickarens idéer om att män och kvinnor tydligen inte kan vara vänner.

Det är klart att tjejer kan jobba på att ta mer plats, och våga bryta sig in i konversationer. Men det är lika självklart att killar inser vilket övertag de har med tanke på att de har blivit uppfostrade till att synas och göra sina röster hörda. De måste börja tänka på vilka de med blicken bjuder in till eller stöter bort från samtalet. Ögonkontakt visar på att man har respekt för den man talar till, och alla förtjänar den respekten.

5 kommentarer

Filed under Jämställdhet

5 responses to “Killar som gillar att snacka med killar

  1. Jag undrar jag om det har att göra med att en kvinna med partner inte skulle vara ”liggbar”. Möjligen i några enstaka fall, men om mannen som ignorerar kvinnan är ute efter att hitta någon att ha sex med så slösar han väl bort sin tid på den förmodat heterosexuelle mannen?

    Jag måste också ifrågasätta att det är ett problem som drabbar bara kvinnor. Själv är jag inte helt främmande för situationen fast omvänt. Det stämmer säkert att det oftare är män som stänger ute – eller kanske snarare inte aktivt inkluderar – kvinnor. Men jag tror att problemet ligger främst i att pojkar och flickor inte lär sig umgås med varandra i ”blandad grupp”. Flickor ska leka med flickor, och pojkar med pojkar. Och när flickorna och pojkarna vuxit upp har de lättare att ta ögonkontakt, och prata med sitt eget kön.

    Sen tror jag för all del att det kan vara lättare att som man ändå ta sig in i samtalet, därför att man har lärt sig att man med självklarhet har rätt att vara med. Så jag säger inte att du har fel i din slutsats att män borde vara mer uppmärksamma på det här beteendet, men jag tror inte att vi är ensamma om det.

    • Jag tror helt klart att det här är vanligare bland killar än tjejer, just eftersom att de fostrats till att säga vad de tycket – och därför också blir van vid att det är killar som har något att säga. Jag upplever det verkligen som att en kille i en grupp med tjejer blir mer automatiskt inkluderad i samtalet än om förhållandet är det motsatta – där tjejer ofta blir rätt passiva.

      Som sagt känner jag inte att det är ett stort problem i de kretsar som du och jag oftast rör oss i – men det blir otroligt tydligt om man går utanför dem.

      Jag tycker faktiskt att det är skillnad på hur man blir bemöt om man kommer till fester som singel eller i par. Okej, jag drog det kanske till sin spets där, men jag får lite känslan av att tjejen ofta blir ett bihang i sällskap av sin kille, att fokus ligger mycket på honom.

      Men absolut att det tidiga uppdelandet har konsekvenser. Förstår inte det eviga uppbrytandet av flickor och pojkar i skolan – det om något bäddar ju för att barnen ska göra skillnad på könen.

    • Sen säger jag såklart inte att omvända förhållanden inte existerar.

  2. Sådär känner verkligen jag när min pojkvän pratar med gemensamma killvänner, fast då pratar de om ämnen där jag inte vet så mycket om. Men ändå sitter jag där o försöker ”förstå” även fast jag aldrig skulle kunna inflika med något bara för att jag är rädd för att jag ska anses okunnig. Fan vad dumt ser jag nu när jag skriver det såhär. Äh, nu får jag bättra mig och babbla på istället känner jag!

    • Oj, har helt missat den här kommentaren! Jag känner igen det där med att man inte vill visa sig ”dum” och därför håller tyst. Egentligen borde man ju bara ta tillfället i akt och fråga saker då istället! Bryta sig in i samtalet. Nog något jag själv borde jobba på.

Kommentera

