Stora flickor äter inte chips

I fredags eftermiddag satt jag på ett intercity-tåg mot Stockholm. Det är ju rätt tråkigt att sitta stilla så länge, och jag hade glömt att ta med mig en bok. Så till slut gick jag till kiosken för att kolla vad de hade att erbjuda i matväg. Typ inget vegetariskt visade det sig, så jag bestämde mig för att köpa en sån där minipåse med chips. Så här gick konversationen mellan mig och den medelålders mannen i kiosken:

– En påse med naturchips tack.
– Men du är ju en stor flicka, du ska inte äta chips!

Jag vet inte riktigt vad jag svarade. Jag tror jag gav ifrån mig något slags nervöst skratt i ren förvåning innan jag fick berättat för mig att chipsen var slut. Jag köpte ett äpple och gick sen snällt och satte mig på min plats.

Det var först då jag blev arg.

För det första – den här mannen tar sig friheten att kalla mig en ”stor flicka”, något man säger till barn som man vill ska bete sig ordentligt. För det andra – han har fått för sig att han har rätt att kommentera att jag köper något onyttigt och på något vis skuldbelägga mig för att jag inte har ”självbehärskning” nog att köpa något nyttigt istället.

20131007-164513.jpg
Inget för kvinnor som gått igenom puberteten, tydligen.

Fy fan alltså. Fy fan för att jag som tjej antas räkna kalorier och tänka att chips är något jag måste skämmas för att köpa. Och fy fan för alla som någonsin kallat mig för gumman, vännen, lilla damen eller något annat i samma stil utan att ens känna mig. Fy fan för alla sånna fraser som oftast enbart syftar till att få dem som kallas för dem att känna sig förminskade och oviktiga.

Snälla ni som gör det här – lägg av med det! Ingen vill bli gummad av sin chef eller arbetskamrat. Visst, det finns såklart folk som kallar varandra så utan att det tas på ett dåligt sätt – men det är folk som känner varandra. Att använda så familjära uttryck på vagt bekanta, kunder eller kollegor gör att mottagaren får sagt till sig att hen är någon man kan gulla med och klappa på huvudet. En liten hundvalp som egentligen inte kan eller tillför något. De är förminskande och det är inte någons jävla rättighet att tilltala folk på det sättet.

Ha lite respekt för människorna runtom er helt enkelt. Det är inte så himla svårt.

8 kommentarer

Filed under Jämställdhet, Mat

8 responses to “Stora flickor äter inte chips

  1. vill spontant skicka en video till honom på mitt burleska fatbolousnummer där jag mölar, dyrkar samt dushar mig i chips!!!

  2. Men gud.. Chips som är så gott <333

    I våras jobbade jag på en grill, en kväll var det en jävligt jobbig kund som klagade på allt och jag VET att "kunden har alltid rätt.. blablabla" men han hade ju inte rätt! Jag förklarade TREVLIGT varför något var som det var och blev kalla för "lilla hjärtat" gaaaah vad arg jag blev. Jag förklarade en gång till hur det låg till och sa att han inte skulle kalla mig för lilla hjärtat en gång till. Sen gick jag, hörde att han muttrade att jag var ohyfsad..

  3. Jenny/En kopp kaffe

    ”Lilla gumman”, ”lilla vännen” osv osv. Åhh, känns som en uråldrad härskartelnik! Och sen reagerar man ju alltid hundra år senare.

  4. förstår din upprördhet, men det enda jag kan tänka på just nu är CHIPS! Fick sjukaste cravings efter just de du la upp! ..och jag har ju redan borstat tänderna!! 😦

Kommentera

