House of sexism

En fastighetsmäklare har bestämt sig för att lägga upp en lite ”skämtsam” annons som driver med folk som tar sig vatten över huvudet ekonomiskt. Det är åtminstone min tolkning av rubriksättningen ”Sprucken dröm till salu!”. Det blir dock inte alls roligt utan bara sexistiskt, men i vilket fall tyckte jag bilderna var fantastiska till att gestalta några härliga citat från Melissa Gorgas bok om hur man lyckas med ett (sexistiskt och obehagligt) äktenskap.

Det här är historien om Mr. Man och Mrs. Woman (som är gifta, namnen till trots). Citaten är fritt översatta av mig.

1Mrs. Woman är alltid på  plats när Mr. Man kommer hem från jobbet.

”Jag bryr mig inte om utifall kvinnan tjänar mer än mannen, om han är vaktmästare och hon president. Kommer en man hem efter en lång arbetsdag, och hans fru sitter i telefon, surfar på datorn eller tittar på tv – och det inte finns någon middag på bordet – så känner han sig inte respekterad”, förklarar Mrs. Woman.

2Mrs. Woman fixar dagens limpa till Mr. Man – sexy style!

”Rutinerna kring att laga middag och hålla huset rent håller mig nere på jorden. De gör mig mer ödmjuk.”

3Mr. Man och Mrs. Woman, alldeles innan han tvingar till sig sex.

”Män, jag vet att du tror att era kvinnor inte är typen som vill bli tagna. Men tro mig, det är de. Alla tjejer vill bli dragna i håret då och så. Om din fru säger ”nej”, så vänd på henne och slit av hennes kläder,” instruerar Mr. Man.

4Mrs. Woman sköter alltid matlagningen.

”När könsrollerna blir förvirrade, blir de sexuella rollerna också det. Om han står vid diskhon och sen byter blöjor, vem ska då ta kommandot i sängen? I vårt äktenskap är han alltid mannen, gör de maskulina sakerna. Jag är kvinnan, och jag gör de feminina sakerna, hushållsarbete inkluderat.”

6Mrs. Woman leker med parets barn. Mr. Man gör en liten ansträngning och tittar till dem.

”Jag matar inte barn, och byter inte deras blöjor. Min far torkade aldrig min rumpa, och jag torkar inte mina barns heller”, säger Mr. Man med tydlighet.

8När Mr. Man förklarar för Mrs. Woman att hon har lagt på sig lite så tar hon det med ett leende.

”När en man ber sin fru att klä sig bättre eller bli av med några kilon kan det verka oförskämt. Men jag tar inte de kommentarerna som förolämpningar. Ärlighet är alltid en komplimang. När han säger sin sanning  ger han mig erkännandet att jag är trygg nog i mig själv för att hantera konstruktiv kritik.”

9Medan Mr. Man tar sig en öl på verandan passar Mrs. Woman på att göra nummer två på en restaurang runt hörnet.

”Tjejer bajsar inte. Jag har aldrig gjort det, och kommer aldrig göra det. Det händer bara inte. Eller det är vad Joe tror! Vi har varit gifta i nio år, och han har aldrig sett eller känt lukten av något jag gjort. Hur har jag lyckats med det? Jag gör det inte när han är i närheten eller är vaken. I en nödsituationer så har jag ett sätt att bajsa så att han varken hör, ser eller ser det. Det är en utmaning!”

10Mrs. Woman gör det mesta tillsammans med Mr. Man. Hon vet inte riktigt hur hon skulle klara säg själv.

”Jag brukade vilja behålla min självständighet, även efter att vi gifte oss. Jag ville inte behöva någon, inte ens honom. Nu tycker jag det är arrogant att tro att du inte behöver någon,” berättar hon.

11Mrs. Woman gör alltid sitt bästa för att se snygg ut för Mr. Man. 

”En kvinna måste hålla sig i form, och vara förförisk. Hon måste vara villig att prova nya saker, för sin mans och för sin egen skull. Och viktigast av allt, hon måste vara tillgänglig för sex. […] Om vi inte har haft sex på två dagar och jag ger honom lite attityd kan det bli ett enormt gräl.”

12Mrs. Woman lämnar aldrig Mr. Mans sida på fester. Hon är en perfekt trofé. Tyst och lydig.

”Under de första åren, när vi gick till en bar, brukade jag ta några rundor och prata med alla. När vi kom hem brukade han säga, ”Det känns inte som att vi umgicks. Som att du pratade med alla andra mer än mig.” Nu tänker du kanske, ”Varför är han så klängig?” Det är han inte. Han behöver inte mig till att hålla hans hand på fester. Allt handlar om respekt och lojalitet… Vi kommer tillsammans. Vi håller oss nära varandra. Vi går tillsammans.”

13När Mr. Man kommit hem från jobbet behöver han aldrig anstränga sig. Han kan istället tillbringa kvalitetstid i sin man cave.

”Vissa ser kanske på honom och tänker, ”chauvanistiska gris!” Han låter som en sån ibland! […] Men som jag ser på det så städar han upp röror på jobbet hela dagen – sånt man inte kan torka bort med en trasa. Det är hans jobb. Det är mitt jobb att torka upp spilld mjölk. Jag gör det bara.”

14

Vart jag vill slänga alla som fortfarande efter att ha läst detta hävdar att vi lever i ett jämställt samhälle. I ett jämställt samhälle skulle inte så här idiotisk litteratur ges ut, och mäklarens ”skämt” skulle inte anses vara roligt.

Ps. Jag känner för Melissa och hoppas hon lyckas slå sig fri från det kontrollerande svinet.

4 kommentarer

Filed under Böcker, Jämställdhet, Kändisar, Sex

4 responses to “House of sexism

  1. Linnea Östlund

    Lucky us som inte är tillsammans med Mr.Man. Eller Joe.

  2. Läste några utdrag från den boken. Har lust att banka vett i henne och vad jag vill göra med hennes man ska vi inte ens tala om.. :p

Kommentera

