Alex – Neovletta = Sant

Jag tänkte göra en liten uppdatering om mitt nya liv utan p-piller. Vad som blivit bättre och sämre. Hur min kropp reagerat. Hur det fungerat i största allmänhet.

p-piller

För det första är det otroligt märkbart att min kropp reagerar. De första fyra veckorna hade jag ständigt ömmande bröst, och väldigt regelbundet stickningar (som lite lättare mensvärk) runt livmodern. Jag misstänker att det beror på att hormonerna börjar ta sig ur kroppen, men jag har verkligen ingen medicinsk kunskap så jag ska låta det vara osagt om det stämmer eller inte.

Något jag var rädd för var att jag skulle få tillbaka mördarmensvärken som gjorde att jag började med p-piller för elva år sedan. Men än så länge (peppar peppar, ta i trä) så har livmodern inte misshandlats mer än den gjort när jag fortfarande tuggade hormoner. Det känns verkligen som en lättnad, för jag vet ärligt talat inte om jag hade klarat av att må så dåligt en gång i månaden.

Allt har ju dock sina baksidor, och i det här fallet handlar det rätt väntat om hur länge mensen pågår. Innan jag började med piller låg min mens på 8-9 dagar. Medan jag åt dem var den så pass kort som 4-5. Nu har det landat någonstans däremellan, ungefär en veckas mens. Men det känns faktiskt inte särskilt betungande. Sedan jag började med menskopp har de där dagarna inneburit så otroligt mycket mindre bök jämfört med innan. Inga ständiga tampongbyten och ingen smärta när man ska få ur den. Inget uttorkat underliv och ingen panik över att man glömt ta med sig skydd när man åkt ner på stan. Så även om det såklart hade varit najs om längden legat kvar på fyra dagar så känns ändå inte sju så otroligt betungande. Angående själva cykeln så har jag inte riktigt hunnit uppfattat om den håller en jämn takt än. Det får jag nog återkomma om när någon månad har gott.

Vad gäller ägglossning så verkar den fortfarande lite förvirrad. Sen min senaste mens har det känts som att jag haft ägglossning 2-3 gånger, vilket jag inte ens vet om det går. Något verkar åtminstone vara lite i ofas, men jag hoppas att det också ger med sig när alla hormoner till sist rensats ut.

Sen har vi det där med humöret. Jag känner mig verkligen klarare i huvudet. Visst har jag varit både stressad, ledsen och arg under den här tiden, men jag har alltid vetat varför. Jag har inte känt mig så där outhärdligt ledsen utan anledning, vilket känns fantastiskt! Jag känner också att jag har lättare att kontrollera mina känslor i allmänhet. Okej, jag gråter fortfarande till sitcoms (för det tillåter jag mig att göra, jag gillar ändå att vara känslosam), men mitt problematiska förhållande till mat har känts otroligt mycket lättare att tackla de senaste 1,5 månaderna. Slump? Jag tror inte det.

Jag vet att det snackas om att man kan gå ner i vikt av att sluta med p-piller, men det tänker jag inte ens reflektera över. Jag äger inte någon våg, och tycker att den aspekten är helt ointressant.

Ni andra som slutat med piller, har era kroppar reagerat på liknande sätt? Vad tycker ni har varit bra/dåligt? Har ni några erfarenheter ni vill dela med er av?

11 kommentarer

Filed under Kroppen, Sex

11 responses to “Alex – Neovletta = Sant

  1. Pingback: Jag och Neovletta har tagit en paus | Tjejbloggat

  2. Maria

    Hej Alex!

    Jag slutade med hormonella preventivmedel för många år sedan, efter att ha provat en rad olika sorter och mått väldigt dåligt av dem alla. Riktigt, riktigt skört psyke fick jag av hormonerna. Depressioner som helt och hållet var hormonernas fel. Så fort jag slutade och kroppen repat sig en tid var jag som ny igen. Jag klarar inte av dem alls.

    Varje gång jag slutade blev jag stark och lycklig och hade (har) kontroll över mitt mående, mina beslut och mitt liv. Varje gång jag började bröts jag gradvis ned, tills jag, trött, ledsen och orolig, gav upp och slutade. Tillslut bestämde jag mig och lade av för gott.
    Man ska inte kompromissa med sin hälsa, så är det bara. Jag fann livet och glädjen för värdefull för att vilja byta den mot en sex-säker-kropp. Något man ju kan uppnå med andra hjälpmedel. (Detta har varit enda anledningen till att jag tagit hormoner.)

    Jag reagerar väldigt starkt på att få mina hormoner ändrade, även när de ändras av graviditet och vid mens, så givetvis förstår jag att alla inte mår så dåligt som jag av p-piller och liknande medel.
    Dock tror jag att många fler mår dåligt på grund av detta, än vad som erkänns. Jag tror också att en hel del kvinnor där ute inte förstår att det är detta som ställer till det för dem, då jag funnit att informationen vid preventivmedelsrådgivningen ofta är mycket bristfällig när det kommer till biverkningar vid hormonella preventivmedel.

    Till exempel fick jag, sist jag var hos gynekologen, Mini-pe utskrivet till mig som ett stående recept, trots att jag inte bett om något preventivmedel, och också talat om att jag mår skit av p-piller.
    ”Jag känner ingen som mått dåligt av dessa.” sa gynekologen och gav mig en broschyr, där det stod att nedstämdhet kan vara en biverkan.
    Sedan fick jag själv gå hem och forska i diverse otrevliga bieffekter som patienter fått och vad de upplevt när de ätit Mini-pe. Jag hade dessutom redan testat den här sorten, men det frågade hon mig aldrig om.

    När jag krånglade med allt detta kemiska graviditets-skydderi blev jag intresserad av hur min kropp egentligen fungerar. Därför har jag läst en del om vad som kallas för ”Billingsmetoden”. Läs gärna om den, ifall du vill veta hur din kropp och menscykel fungerar, lite mer ingående. Det är lärorikt och praktiskt att kunna!
    Det kan vara intressant nu när du inte går på piller längre, man fattar mer varför kroppen gör som den gör när man vet mer om detaljerna.
    (Vill dock markera att jag inte är meriterad att på något vis varken rekommendera eller dementera detta, eller någonting annat heller för den delen, som preventivmetod. Rekommenderar den som just intressant läsning.)

    Den enda nackdelen jag upplevt med att sluta med hormonbaserade preventivmedel är att marknaden nästan uteslutande koncentrerar sig på detta. Det är svårt att få information och tillgång till något annat än kondomer, tycker jag. Mycket surfande och snokande har det fått bli, men ju mer jag lär mig, desto lättare är det att hitta fram till det som passar mig just nu.
    Den bristande satsningen på hormonfria preventivmetoder har ju ökat risken för mig att bli oönskat gravid, vilket är en tråkig och allvarlig biverkan.
    Dock inte på något sätt en omöjlig situation. Jag har bara fått fokusera mitt ansvarstagande på andra saker än ett piller om dagen.

    Och det är det värt för jag är frisk, stark och lycklig.

    Kramar
    Maria

    • Hej!

      Tack för att du delar med dig. Väldigt intressant att höra hur många som påverkas av P-piller på ett negativt sätt.

      Det är verkligen hysteriskt hur så många blir näst intill påprackade piller på UM eller hos barnmorskor. Jag har aldrig direkt fått någon info om alternativ, förutom en period när jag mådde illa ofta och bytte till P-ring (som inte påverkas av att man spyr). Men hormonerna i ringen är ju demsamma som i pillren. Nu har jag bestämt mig för att testa pessar. Låter grymt bra på pappret, hoppas det levererar i verkligheten också.

      Låter intressant med Billingsmetoden. Tack för tipset, ska kolla upp det! 🙂

  3. Just problem med mensen kan ha många orsaker, som exempelvis endometrios eller problem med sköldkörteln. Endometrios kan dessutom vara ett symptom på just sköldkörtelproblem. Se t.ex. http://www.stopthethyroidmadness.com/long-and-pathetic/ och http://hypotyreos.info/diagnostisering/symtom 🙂

  4. Jenny

    Tack för detta inlägg! Jag har funderat till och från den senaste tiden på hur jag ska göra med mina P-pille; om jag ska sluta med dem eller ej.
    Jag tar dem enbart för att hålla mensen i chack då jag av flera anledningar inte har sex överhuvudtaget, så graviditet är inte en risk. Insåg för någon vecka sedan att ”varför tar jag de här, egentligen?”. Jag har lidit av djupa depressioner och har mått fruktansvärt dåligt i flera år. Först det senaste året har det börjat vänta, och först nu börjar jag inse att bortsett från saker som inträffat så har förmodligen p-pillren inte direkt bidragit till någonting positivt i mitt mående.
    Det är ändå hormoner man petar i sig dagligen. Har gjort det i så många år att jag inte ens reflekterat över vad jag sätter i mig.
    Jag letar efter så mycket fakta som möjligt om att sluta med P-piller nu. tack för inlägget!

    • Jenny

      Tack för stavfelen iPhone. Örgh.

    • Ja, jag tänker precis som du att pillren förmodligen varit en stor o-hjälp under tunga perioder. Bara det att mina problem med ätstörda tankar blivit så mycket bättre sen jag slutade säger en hel del. Jag tycker du ska testa, och se hur det känns. Det finns ju Cyklo-F och liknande receptfritt på Apoteket om det är så att blödningarna är jobbiga. Har iofs inte kollat biverkningarna på dem, så det kan ju vara bra att göra innan 🙂

  5. Vi

    Hej igen!
    Nu har det gått hmm… fem månader sedan jag slutade med mini-piller. Har inte haft psykiska besvär med mini-piller, så där märker jag nog ingen skillnad egentligen. Däremot har jag, sedan jag slutat, minskat i vikt och börjat bygga muskler, vilket jag anser beror på pillren då jag lever ganska precis som förut. Mensen är lite oregelbunden, men jag antar att det kan ta lite tid med sånt.

    Skönt att höra att det känns bra för dig med! 🙂

    • Vad skönt att du känner att din kropp mår bättre 😀 Jag blir otroligt peppad av alla historier om folk som märkt en sån skillnad. Jag hoppas vi kan sprida vidare den här informationen till många fler, så att biverkningarna blir tagna mer på allvar.

      (Ursäkta sent svar, opererade foten för ett tag sedan och har behövt pusta ut lite sen dess.)

Kommentera

