Följderna av Miss Skinny-kampanjen

Triggervarning: Ätstörningar

Så det visade sig vara som många trodde – Miss Skinny-kampanjen var fejk. Bakom den stod Frisk och fri – riksförbundet mot ätstörningar.

Miss skinny

Jag är lättad, men samtidigt lite förvirrad. Jag vet faktiskt inte vad jag tycket om kampanjen i det här läget. Jag har stor respekt för Frisk och fri, och tycker de gör ett bra och viktigt jobb, men på vissa områden känner jag ändå att de trampat snett här.

Jag tänker på hur jag var när jag var sjuk. Jag tänker på triggers. För er som är obekanta med uttrycket i det här sammanhanget så syftar det på händelser, bilder, texter eller något annat som så att säga startar larmet. Får en att vilja svälta sig själv eller hetsäta. Och det är här jag känner att Miss Skinny-kampanjen varit farlig. Inte för den stora massan, utan för de som kämpar med en existerande ätstörning.

Även om butiken är falsk så fanns fortfarande annonserna och Facebooksidan. Inbjudningarna till deras presskonferens ramlade fortfarande ner i folks brevlådor. Även om det nu visar sig vara en kampanj mot ätstörningar och skeva ideal så har ju just de skeva idealen som Frisk och fri vill motverka ändå visats upp. Det är fler än jag som är kritiska till kampanjen, och jag tror att det är viktigt att inte bara vifta bort problematiken med att tanken i slutändan är god.

För jag vet ju att det är för en god sak. Att de vill skapa debatt. Det har de ju dessutom lyckats med, och jag applåderar verkligen den insatsen. För debatten behövs. Men det som skaver i mig är att kampanjen kan ha skadat just dem som de i slutändan vill hjälpa. Och de personerna kanske skiter i att se den förklarande presskonferensen som ska hållas imorgon. De kanske skiter i att det bara var på låtsas. De har läst att Miss skinny ”inte kompromissar” när det kommer till skönhet. De kanske identifierade sig med det, tog det till sig. Fick en ny fras att upprepa för sig själv de dagarna som hungern är tung att bära. Och det känns inte bra.

Samtidigt (återigen), debatten behövs ju. Jag fattar ju det. Och Frisk och fri har lovat att de ska räta ut alla frågetecken under morgondagen. Jag vet inte om de kommer lyckas få mig helt bekväm med deras tillvägagångssätt, men det ska bli intressant att höra vad de har att säga.

Något som jag dock är odelat positiv till är den nya märkningen Frisk och fri har skapat för modebranschen. ”För sannare skönhet” kallas den, och för att få den måste företagen uppfylla fem kriterier:

• Vi visar modeller med olika kroppstyper
• Vi anlitar bara modeller med BMI över 18,5
• Vi retuscherar inte våra modellers storlek
• Vi har en handlingsplan mot ätstörningar

Toppen tycker jag! Nu gäller det bara att vi ligger på företagen och ser till att de tar till sig och verkligen jobbar för en förändring.

Här är filmen som man möts av om man försöker gå in på Miss skinnys webshop idag:

7 kommentarer

Filed under Kroppen, Reklam

7 responses to “Följderna av Miss Skinny-kampanjen

  1. Som du säger så var det här bra – för den stora massan. De skapade debatt och problemet uppmärksammades och det behövs nog. Men jag vill tro att det hade funnits bättre sätt att uppmärksamma problemet, för att inte ätstörda personer skulle bli skadade av kampanjen.

    • Ja, och jag förstår inte riktigt på vilket sett den där presskonferensen imorgon ska kunna ”klargöra allt”. Vad de än säger där kommer det ju inte ändra på det faktum att det på flera sätt var ett oansvarigt drag av dem.

  2. Varför ska de behöva vara så svårt att använda sanningen som kommunikationsbärare i den här typen av kampanjer? Varför måste man luras n’r de handlar om sådana viktiga ämnen? De spelar ett högt spel anser jag: http://www.carlfranzon.com/2013/09/om-kony-black-och-miss-skinny/

  3. Hej!
    Om man, som jag, själv varit sjuk så vet man att det gör till eller från för sjukdomens del med en kampanj som denna endast om tillräckligt många friska reagerar… vilket de gjort nu. De som är sjuka eller är på väg att bli hittar redan vägar att motivera sin sjukdom. Det hänger inte på en enda kampanj eller butik.

    Självklart kan jag inte tala för alla, men det behövs MER debatt kring detta ämne. Det är galet att detta bekymmer ökar och går ner i åldrarna istället för tvärtom. Vi behöver medvetenhet på alla håll och kanter.

    Sen har vi ju det sjuka i det stora hela att det är okey att lansera en modelinje som heter ”Big is beautiful” men inte okey tvärtom. Det faktum att vi reagerar på detta sätt i denna kampanj är i sig tokigt.

    Den dag vi får vara den vi är utan att passa in i en mall eller ett särskilt fack, den dagen behövs inga dylika kampanjer.

    Ha en fin dag och tack för ordet.

    • Jag kan tänka mig att varianter som ”Big is beautiful” har arbetats fram mycket för att de som är större (och alltså inte passar in i dagens ideal) inte ska känna sig utestängda från modevärlden. För visst är det ett koncept hos Kappahl eller dyl?

      Skillnaden där är väl just vad som i samhället räknas som rätt (=smalt) och fel (=allt annat). Smalhet finns ju redan otroligt representerat i modevärlden. Skillnaden mellan Miss Skinny och BiB är ju också att man i Miss Skinny-kampanjen framför budskapet att alla som inte har Size zero är fel och inte passar in. BiB försöker aldrig säga att det är fel på dem som inte har andra storlekar. Man hade såklart kunnat ha ett koncept för folk med små storlekar, men då med helt annan marknadsföring.

      Jag känner själv att jag skulle reagerat starkt på den här kampanjen när jag var sjuk, men det är intressant att höra hur andra tänker. Självklart finns det mängder av saker som ätstörda kan använda som ”bra anledningar” att svälta sig, men för mig känner jag att det här skulle tagit hårdare än annan reklam.

  4. Pingback: Skinna inte tilliten; Miss Skinny & att ljuga för uppmärksamhet

Kommentera

