”Men tjejer kan ju inte sätta på någon!”

Idag kom jag och tänka på ett samtal som ägde rum på gymnasiet. Jag läste teater, och vi hade gjort om en manlig karaktär till kvinna. En replik karaktären hade var ”Sen satte jag på henne”. Jag tyckte att man helt enkelt (eftersom det handlade om ett heterosexuellt förhållande) kunde ändra texten till ”Sen satte jag på honom”. Men där mötte jag motstånd. Tjejer kan ju inte sätta på killar, hävdades det från vissa håll.

Alltså. Killar sätter på. Tjejer blir påsatta.

Det här säger så mycket om rollerna vi medvetet eller omedvetet sätter på varandra i sängen, framför allt i straighta relationer. Killar ger och tar, tjejer får och tar emot. Män är aktiva, kvinnor passiva. Inte konstigt att vi tjejer ofta har svårt att inse att våra behov och vår njutning är lika viktiga som våra partners.

sexdockaLigg still och ta det du får.

Det här ställer också uttrycket ”Hon bara låg där som en död fisk” i ett helt annat ljus. Det är något som nedlåtande brukar sägas om tjejer som inte är tillräckligt aktiva i sängen. Men vi får ju lära oss att inte vara aktiva! Vi får lära oss att vår njutning är sekundär mannens, och att vi mest ska finnas där och vara tillgängliga. Låta mannen göra sitt, på det sättet han vill och på det sättet som får honom att komma.

Det finns inga rätt i den här ekvationen. Man ska vara en mottagare, men samtidigt vara aktiv. Klart som fan många tjejer blir osäkra och inte vet hur de ska få sig själva att njuta, de har ju fullt upp med att förstå hur de ska bete sig. Inte konstigt att många tjejer får vänta länge på sin första orgasm. För hur lätt är det att våga fråga, och be sin partner om att göra på ett visst sätt, när man vant sig vid att bara behaga och finnas där? Det är sjukt obekvämt att plötsligt en dag börja ställa krav, och ta plats. Kräva sin rätt att vara viktig under sexakten.

Jag tror vi måste börja prata med. Vi är nog inte så öppna med våra sexuella erfarenheter som vi tror vi är. Tjejer – diskutera med dina vänner, be om tips, fråga om råd. Och berätta för din partner vad som funkar och inte funkar. Killar – skit i din egen orgasm ibland. Se inte den som det enda ändamålet. Ha inte dåligt samvete för att du hittills förmodligen varit den vars njutning räknas, men gör det till ditt mission att förändra den attityden.

Prata, dela med er, fråga och berätta. Online och IRL. Och slutligen – visst fan kan en tjej sätta på en kille. Go for it, säger jag bara.

PS. Om någon tänkte fråga så nej, jag menar inte att alla män är känslosamma as som inte bryr sig om vad tjejer vill. Jag menar att det här är ett återkommande mönster och strukturellt problem som vi alla kan må bra av att fundera över och arbeta för att förändra.

2 kommentarer

Filed under Jämställdhet, Sex

2 responses to “”Men tjejer kan ju inte sätta på någon!”

  1. Jonna

    Hej!

    Tack för ett bra inlägg! Dina ord sitter mitt i prick! 🙂 Jag har inte för ens nyligen fattat varför jag inte känt mig tillfredsställd i många relationer. Nu fattar jag att problemet varit att jag undermedvetet känt mig sekundär otaliga gånger.
    Människor! Inse ditt egna värde och våga känn efter vad som känns bra. Våga berätta hur du vill ha det och även när du känner dig för krävande (för det kommer du förmodligen att göra i början tyvärr) så stå på dig! Det blir lättare för var gång och känslan av att det är normalt/ok att vara sekundär kommer mattas av och tillslut reduceras till ett stort jävla ”fuck off” för dom som inte är villiga att ha det jämlikt! 🙂

    Kram!

    • Tack! Bra att fler känner igen sig 🙂 Och jag håller med, det kan svårt att inse att det man vill faktiskt inte är orimliga och konstiga krav, men när man kommit förbi den spärren blir allt så mycket lättare. Vi får jobba på att sprida kunskapen!

Kommentera

