Ge era ungdomar den här boken

tusen gånger starkare

”Saga var fri. Först älskade vi henne.
Sedan älskade vi henne ännu mer.
Hon förändrade allt.
För oss alla. Varenda en.
Hon blev ett hot. Och ett löfte.”

Jag vill bara lite snabbt slå ett slag för Christina Herrströms bok Tusen gånger starkare. För det är en så fantastisk bok i all sin enkelhet. Den har inget avancerat språk eller krånglig story, men ett grymt och intresseväckande budskap – tjejer måste få ta plats.

I boken får vi möta 15-åriga Signe. Hon går i nian, och är en av klassens doldisar. Hon är inte mobbad, men håller sig för sig själv. Och så en dag börjar en ny tjej i klassen som får Signes blick att lyftas, Saga. Saga har rest runt i världen och är inte van vid hur den svenska skolan fungerar. Hon börjar ifrågasätta varför killarna kommer undan med så mycket som tjejerna aldrig skulle kunna göra utan att bli utkastade från klassrummet. Hon frågar rakt ut lärarna om varför de gullar med killarna, och varför de förutsätter att tjejerna ska städa upp efter dem när de bara rusar ut från bildlektionerna. Saga vågar ta plats, och får både vänner och fiender under resans gång.

Speciellt fascinerande är det faktiskt att läsa om hur frustrerade lärarna blir när tjejerna börjar göra säga ifrån. På Youtube finns en kort film där Christina Herrström själv diskuterar runt boken, och filmatiseringen av den (klippet finns längst ner i inlägget). Hon säger något väldigt intressant. ”Alla lärare har trott att de vill ha en så kallat stark tjej i klassen, men det kanske inte är så när det kommer till kritan.” Hon förklarar även att det just i skolan blir en väldig skillnad på våra påstådda värderingar, och hur vi faktiskt fungerar. Jag kan inte annat än hålla med.

Hade jag som högstadieelev fått läsa den här boken hade jag förmodligen känt att jag fått världens uppenbarelse. Jag hade velat göra en Saga och protestera mot hela systemet. Jag önskar verkligen jag hade kunnat få läsa något som på ett så tydligt, men inte dumförklarande, sätt förklarade för mig vad som faktiskt pågick.

Tusen gånger starkare är både intressant, spännande och rörande. Ge era tonåringar den här boken. Inte bara tjejerna, utan killarna också. Är du lärare, så låt klassen läsa och diskutera boken tillsammans. Alla känna på att det här uppmärksammas.

Har ni några egna grymma boktips på tema feminism eller jämställdhet? Tipsa i kommentarsfältet!

PS. Jag läste Tusen gånger starkare som 24-åring. Så plocka upp den du med.

Trailer för filmatiseringen av Tusen gånger starkare:

Christina Herrström diskuterar kring boken och filmens tema:

Lämna en kommentar

Filed under Böcker, Jämställdhet

Kommentera

