Den ständiga bristen på klittkunskap och jämställdhet i sängen

Malin UlfhagerMalin Ulfhager, Tjejbloggats gästskribent.

Jag fick aldrig lära mig i skolan att kvinnor kan få orgasm. I de typiska ungdomsfilmer som jag såg under min tonårstid låg fokus på att 1. bli av med den betungande oskulden och att 2. få killen att komma. Sedan tog de där pinsamma sexscenerna slut. Oftast med att tjejen, som ligger underst, stirrar upp i taket eller tittar åt sidan samtidigt som killen stönar en gång och sedan sjunker ner bredvid- eller över tjejen. Nu vet jag bättre, men det tog tid.

Det var i femman som den första sexualundervisningen ägde rum. Min klasslärare förklarade för oss hur det går till när man skaffar barn och vad som händer i kroppen när kvinnor får mens. Vi fick skriva anonyma frågor på lappar som läraren läste upp och besvarade. Under lektionen hade jag hängt upp mig på en sak – tänk om killen blir jättekissnödig under samlaget, kan det hända att han kissar i mig då? Det kändes som en befrielse när jag fick svaret att nej, så fungerar det inte. Urinröret blockeras under samlag. Skönt, tänkte jag. Då är det bara den där andra vätskan som jag behöver oroa mig över.

I åttan var det dags igen. Den läraren hanterade det hela med att göra en ytterst snabb genomgång av hur ett samlag går till och tittade sedan ut över klassen och ryckte på axlarna ”Tja, ni vet ju redan allt det där, eller hur? Resten kan ni läsa i boken”. Provet i sexualkunskap handlade om arvslära, DNA, ägglossningar och kromosomer. Inte ett ord om hur man tillsammans hittar njutning bland lakanen eller om vikten av att lyssna in sin partner.

Kvar fanns en klass nyfikna, kåta och okunniga själar som själva fick bilda sig en uppfattning om hur det där sexet ska gå till. Kanske genom otaliga timmar rutten porrfilm på nätet, skryt och historier om olika lyckade eller misslyckade ligg. Eller som jag, som knappt hann bilda mig en uppfattning alls mer än det jag hade sett på Fjorton suger och läst om i diverse sexfrågespalter som tipsade om hur man ska få killen att komma eller snarare hålla sig lite längre.

Jag, som lider av duktig-flicka-syndromet, har sedan sexdebuten pendlat mellan att göra allt för att tillfredsställa min partner och att känna mig äcklig eller allt för teatralisk. I mitt huvud slutade ett lyckat ligg alltid med att mannen får utlösning, när det obligatoriska stönet hörs, då är det dags att vända blad.

Det skulle ta nästan tio år innan det sjönk in i mig att jag förtjänar precis lika mycket njutning, tid och uppmärksamhet i sängen som en man. Det är främst två viktiga faktorer som har fått mig att komma dit – min allra bästa vän Cecilias kloka ord och stöttning genom åren och min egen förbättrade självkänsla.

Nu för tiden vet jag att min mussla är värd guld och att klittan är världens vackraste och dyrbaraste pärla.

2 kommentarer

Filed under Gästbloggar, Jämställdhet, Sex

2 responses to “Den ständiga bristen på klittkunskap och jämställdhet i sängen

  1. Spot on, helt jävla rätt. Bra skrivet!

  2. Pingback: ”Men tjejer kan ju inte sätta på någon!” | Tjejbloggat

Kommentera

