En lektion i kroppsuppfattning

”Snygg rumpa, men resten är fan vidrigt!”

Det här är vad en okänd niondeklassare ropade efter mig när jag gick i sjuan. När jag kom hem var jag glad. Någon tyckte att jag hade snygg rumpa!

Nu tycker jag att alla reflekterar över denna reaktion från en 13-årig flicka, och sen sätter sig i grupper och diskuterar.

Jag tror inte att det är samma sak att vara 13 idag som när jag var det för tolv år sedan. Jag tror det är värre. Häromdagen stod jag och provade kläder i ett bås på H&M. Jag kom lite av mig i mitt eget provande när jag började lyssna på vad de unga tjejerna i provrummen intill sa.

”Jag brukade ju kunna ha minsta storleken, men jag har blivit så jävla tjock.”

Jag tycker ni kan diskutera den här repliken i grupperna också. Innebörden är alltså denna: Kommer man inte längre i storlek 32 är man för stor. Ta gärna en studieresa till valfri klädbutik och spana in storlek 32 om ni känner att ni inte har full koll på hur stor eller liten den är.

Det var dagens gruppövning. Nu kan ni ta helg.

Lämna en kommentar

Filed under Barn, Kläder, Kroppen

Kommentera

