Feministisk teater

Just det, jag har ju glömt att berätta om mina teaterupplevelser!

Den senaste månaden har jag sett hela två feministiska föreställningar här i Göteborg. Do it like a dude, och Gruppen och herrarna. Båda hade ett gemensamt tema: Mannen/duden/herren.

Jag måste först och främst säga att jag gillade båda. Jag var först lite orolig över att få se samma föreställning dubbelt upp, men de grupperna hade valt lite olika infallsvinklar även om basen var densamma.

Gruppens föreställning blev ändå min favorit. Den stannade aldrig upp. Monologen (för det var det nästan en, om än framförd av tre personer) hade ett fantastiskt flow från början till slut och lika fort som den gick över i sång sjönk den smidigt tillbaka i talet. Onaturliga rörelser och gester blev naturliga och förstärkte budskapet. Det var humorfyllt, men man tvivlade ändå aldrig på att Gruppen menade allvar med sina texter. Texterna i sig var oftast närmast akademiska, men det blev inte tråkigt för det.

Kanske kan dock Gruppens föreställning vara svårsmält för den inte redan övertygade feministen (vilket är synd, för det är ju just de som borde se och ta till sig den) och i det hänseendet kanske Do it like a dude, som är något lättare att relatera till och gör starkare kopplingar till vardagliga situationer, kan ha lättare för att vara en ögonöppnare.

Båda föreställningarna var i vilket fall supersevärda och välgjorda! Det som gör mig besviken är egentligen publiken. Utifrån vad jag såg var den full av fantastiska grymma feminister. Det är ju såklart kul om jag vill hitta någon att hänga med – men det är ju inte vi som borde sitta där! Det är de som inte tar steget och köper den där teaterbiljetten. Som avfärdar det som trams. Jag vill bara tvinga på dem min biljett och kedja fast dem i stolen.

Eller så önskar jag att alla högstadieklasser fick se en föreställning som tar upp genus, och problemen därkring.

Nu orkar jag inte skriva mer på min trasiga iPhone, så jag sätter punkt här. God natt!

Lämna en kommentar

Filed under Jämställdhet, Kultur

Kommentera

