Jag och Neovletta har tagit en paus

För ungefär en månad sedan fick jag, bara sådär, för mig att sluta äta p-piller. Tanken bara kom till mig, och jag gjorde slag i saken på en gång.

Jag har ätit p-piller månad efter månad i så gott som elva åt. Elva år! Jag började redan när jag var fjorton. Jag hade väldiga problem med blödningar och mensvärk, och åt till en början Cyklo-F. Men det var varken kostnadseffektivt (inte för att jag betalade, men ändå) eller smidigt (man måste äta två tabletter tre gånger om dagen, och min mens varade i över en vecka), och till slut fick jag med mig mamma till ungdomsmottagningen så jag kunde skaffa de där pillren som skulle vara räddaren i nöden.

Okej, det var elva år sedan, så jag kan inte säga att jag minns exakt hur mötet gick till. Men vad jag vet är att de enda varningarna jag fick angående pillrens eventuella bieffekter var den ökade risken för blodproppar och att man kunde gå upp lite i vikt eller få större bröst. Vi hade inga blodproppar i familjen, jag var smal som en sticka och ville inget annat i världen än att få mer än en halv a-kupa, så jag tänkte inte mer på det.

P-piller

Med åren hörde jag såklart mer om pillrens mindre smickrande sidor. Det pratades om nedstämdhet, dålig sexlust och humörsvängningar. Jag lyssnade inte så himla noga, tänkte mest att jag ju hade tur som inte drabbats av något av det där.

Men vänta nu, hallå! Det tog ett tag innan jag insåg det, men jag har ju varit med om alla de där grejerna. I långa perioder, till och med. Men jag har alltid tänkt att något annat varit problemet. Även de där perioderna då jag känt mig så oförklarligt ledsen och trött, och de där veckorna och månaderna jag inte velat ha någon som helst intimitet med någon, så har jag tänkt att det berodde på något annat. Att det kanske var fel på mig. Att det kanske bara är sån jag är. Att det var något genetiskt, eller något psykologiskt.

Men kanske var det bara kemiskt?

Det kan ju låta idiotiskt att jag: 1. Visste om pillrens biverkningar. 2. Hade symptom vilka var exakta med biverkningar. 3. Inte kopplade pillren till symptomen. Men jag var bara så invand med tanken att man som tjej ska äta piller. Man ska vara ansvarsfull och ansvarsfull är man när man knaprar hormoner. För det är ju fortfarande så, att många killar bara antar att tjejerna står för skyddet mot graviditet. Jag har sett det med egna ögon.

Så varför började jag tänka om? Jo, en av mina bästa vänner började med p-piller för en tid sedan, men slutade då hon genast började känna sig nedstämd. Det var lite av en ögonöppnare. Vad vet jag egentligen om hur det är meningen att jag ska må? Tänk om de där tabletterna år efter åt gjort livet lite tyngre? Som tur är har jag inte gått och varit deprimerad och nere i elva år, men jag börjar ändå fundera på om de där jobbiga perioderna som alla människor har någon gång i sitt liv har blivit onödigt jobbiga. Det kommer jag nog aldrig få veta. P-piller har varit mitt normalavstånd i alla de här åren, och jag vet inte hur jag mår eller hur min kropp fungerar utan dem.

Så nu är det dags för ett experiment! Jag har varit pillerfri (okej, förutom mina allergitabletter) i ganska exakt en månad nu. Jag inbillar mig att min kropp känns friskare och mer välmående än vanligt, men det kan ju också bero på att jag börjat träna två gånger i veckan. I vilket fall ska jag ge det här några månader, och se om jag märker av någon skillnad. Ju mer jag tänker på det ju dummare känns det att trycka i kroppen en massa hormoner i onödan, och än så länge har den där hiskeliga värken jag hade i 14-årsåldern inte gett sig till känna.

Angående alternativ till pillren så tänkte jag testa pessar. Fattar inte varför inte det är mer välanvänt. Ju mer jag läser om det, ju bättre låter det. Smidigt, billigt, säkert. Och inga konstiga ämnen. Om någon har erfarenhet om hur man bör tänka runt sort/storlek etc tar jag gärna emot tips!

Vad jag har förstått det som så är det fortfarande rätt ensidig information som ges till unga tjejer som kommer till ungdomsmottagningarna och vill ha hjälp med preventivmedel. Det känns tråkigt. Och onödigt. Jag läser om flera personer på nätet som närmast fått en idiotförklaring när de frågat om pessar som alternativ. Jag hoppas verkligen att det är tråkiga undantag, och inte det normala bemötandet.

Om det finns fler där ute som pliktskyldigt svalt sina piller år efter år, varför inte haka på mitt experiment? Jag lovar att pillren finns kvar om det skulle behövas, och det kan ju faktiskt vara intressant att se hur ens kropp beter sig utan utbördes påverkan.

Nu ska det bli intressant att se hur detta går. Hej så länge, Neovletta!

PS. Pessar finns inte ens som ord enligt min dator.

Tillägg: Här finns en uppföljning på det här inlägget.

15 kommentarer

Filed under Kroppen

15 responses to “Jag och Neovletta har tagit en paus

  1. Karin Andersson

    Blir intressant att följa!

  2. Sofie (gammal klass- och teaterkompis)

    Word! Slutade med mina för tre år sen (hade också knaprat sen tidiga tonår) och det är bland det bästa jag gjort. Helt sjukt att det inte pratas mer om det här, och alternativa preventivmedel då det är så många som mår dåligt av p-piller. Gillar det du skriver Alex, kram!

  3. helgledigt

    Har verkligen fått någon besatthet av att följa folks p-pillerhistorier. Kanske är p-piller en ny folksjukdom? Själv slutade jag för några månader sedan och kan inte vara nöjdare, det absolut bästa som hänt är att 1. jag vet att det jag känner är på riktigt och 2. jag har börjat spana in folk, är flirtig och sugen istället för någon slags asexuell zombie. Ska bli spännande att följa vad som händer!

    • Asexuell zombie, det var en träffande beskrivning av hur jag känt mig ibland. Och ja, det ska helt klart bli skönt att kunna veta att jag känner som jag känner av mig själv, och inte på kemisk väg. Hoppas att jag kommer känna att det är lika positivt för mig som det verkar vara för många andra!

  4. Vi

    Hej! Jag slutade just före midsommar i år. Avgörandet kom när jag väntade på resultat om lungemboli (vilket det lyckligtvis inte var). Hade funderat på det tidigare men då med fokus på naturen, lust och vikt, men hälsan blev alltså avgörandet. Det känns skönt att ha slutat med (visserligen mini-) piller och kroppen återgår till normalläge. Hade innan sommaren inte haft mens på 7 år! Håller med dig och helgledigt, fantastiskt att inte längre vara en zombie. Kul att vi är fler

    • Vad härligt att din kropp kom igång igen när du slutade! Jag har alltid haft mens under åren med piller och har alltid undrat om det inte känns obehagligt att den helt enkelt försvinner för vissa i flera års tid. Mensen känns ju ändå som en bekräftelse på att allt fungerar, så att säga 🙂 Kul att du upplevt det som så positivt att vara utan, hoppas det blir likadant för mig!

  5. Pingback: Angående p-piller | ensakalladblogg

  6. Har ett cervixpessar, tycker det funkar bra. Lite trixigt att sätta in första gångerna men en lär sig fort. Kombinerar med spermiedödande gel. Det negativa är att en måste sätta in det innan sex, men den kan vara inne 48h så om en vet att det är fertil hetero-sexy-time kan en ju ha lite framförhållning. Men ofc använd kondom vid nya kontakter!

    • Kan tänka mig att det är lite som menskopp. Lite bökigt första gångerna, men sen kommer man in i det. Ska försöka komma ihåg att beställa ikväll. Funkade guiden till storlekarna för dig, eller gick du och provade ut innan du köpte?

  7. Pingback: Alex – Neovletta = Sant | Tjejbloggat

  8. Vill tipsa om att pessar är subventionerat i flera landsting, även om ingen informerar om det. Subventionerna ser lite olika ut, men de finns i t ex Stockholm, Norrbotten, Västerbotten,Västra Götaland och kanske fler. Mellan 1974-2010 var pessar och kopparspiral kostnadsfritt för alla kvinnor oavsett ålder i alla hela Sverige. Har du aldrig varit gravid är det bra att prova ut FemCap, annars behövs det sällan. Milex måste alltid provas ut, Caya, ett lila slidpessar, som kommer framöver är onesize, men passar inte alla. Är det nån som mått jättedåligt av p-piller/syntetiska hormoner och nu har övergått till en hormonfria metod som funkar kan ni ta kontakt med Cecilia Mora på Sveriges radio som gör Tendens , hon ska göra en serie radioprogram om preventivmedel. cecilia.mora@sverigesradio.se

    • Jätteintressant information! Det visste jag inget om. Ska kontakta landstinget och se hur det fungerar här. Tack för tipset 🙂

      • Det är svårt att få riktigt besked. Barnmorskor och gynekologer vet inte alltid och vill sällan informera överhuvudtaget om pessar. Men försök få tag i en landstingsjurist och be att den tar reda på regelverket för medicinsk tekniska produkter för födelsekontroll. Har ju inget med läkemedelssubventioner för hormoner att göra.

Kommentera

