Kyrkovalet

Röstlokalerna har öppet till klockan åtta, så du har fortfarande gott om tid att ta dig dit och lägga din röst.

Jag röstade under det förra kyrkovalet, och kommer göra så även i år. Det blir dock nog sista gången för min del, sen ska jag gå ur svenska kyrkan. Jag hör till en av de sista årgångarna som automatiskt blev intagen vid födseln, och eftersom jag faktiskt inte är troende så känns det rätt meningslöst att vara medlem.

Men nu när jag ändå har en röstsedel hemma så ska jag använda den. Det mesta har ju redan sagts angående årets kyrkoval och varför det är extra viktigt att rösta i och med SDs mobilisering. SD är den enda nomineringsgruppen som skickat hem någon som helst information om valet till mig. Jag kan ju säga att den hamnade i pappersinsamlingen väldigt raskt.

Kanske kan man tycka att jag inte borde bry mig om utifall SD eller någon annat nomineringsgrupp får inflytande i kyrkan. Jag planerar inte att gifta mig kyrkligt, tänker inte döpa mina barn, jag är inte troende och engagerar mig inte på något vis i kyrkans aktiviteter. Men bara för att jag själv inte tar del av det kyrkan erbjuder så betyder det ju inte att jag inte bryr mig om vad de gör. Och det räcker för mig att läsa vad SD vill åstadkomma på det här området – dvs, upphöra med stödet till ”islamiseringen” av Sverige, se till att kyrkan slutar gömma illegala invandrare och se till att kyrkan upphör med sitt stöd till ”massinvandringen” – för att veta att det här är ett gäng jag inte vill ge chans till inflytande på något plan (som att jag inte visste det redan). Det är illa nog att SD ligger och slirar på platsen som Sveriges tredje största parti. Att ge dem chansen att förstöra den fristad kyrkan ändå kan vara för många som flytt till Sverige känns bara rent idiotiskt. Därför ska jag rösta i eftermiddag.

Och hur kommer jag rösta? På Öppen kyrka. För är det något som känns viktigt med kyrkan så är det att alla troende ska ha samma chans att gifta sig kyrkligt och bli präst, diakon eller biskop. Straight som gay, kvinna som man. Och allt däremellan.

Jag har faktiskt en gång i tiden haft mer kopplingar till kyrkan. Jag är döpt, konfirmerad, och var till och med konfirmandledare under ett år. Jag tänkte berätta mer om det och min egen relation till kyrkan senare idag.

Bomhus kyrkaBomhus kyrka, där jag själv både är döpt och konfirmerad.

 

2 kommentarer

Filed under Allmänt, Rasism

2 responses to “Kyrkovalet

  1. Åh, har exakt samma inställning som du, både angående anledning till att rösta men också det där med att gå ur svenska kyrkan. Dock kan jag inte rösta på Öppen kyrka då de inte verkar ställa upp i Linköping men POSK är ett bra alternativ det med!

    • Nu när valresultaten börjar komma ut så har ju helt klart SD fått en höjning. Men det känns ändå som att många med oss verkligen har tagit tag i saken och faktiskt gått och röstat för att hålla dem borta, så jag hoppas verkligen det ger någon effekt. Vi väl se vad de slutgiltiga resultaten blir.

Kommentera

