En liten kopp

Fanny och Schmenus har en pågående bloggutmaning där det första ämnet är ”Fittan i fokus”. Känns lite fusk att återanvända en gammal text, men jag tycker verkligen så många tjejer som möjligt borde läsa och ta in detta. Texten publicerades första gången på min gamla blogg den 26 mars 2013. Håll till godo!

Okej. Kom igen nu. Nu gör vi det.

Vi slutar upp med att tycka att mens är så himla tabu att man inte direkt diskuterar det med folk. För det är just det jag tänkte göra nu. Det är så sjukt naturligt att det borde vara lika normalt att blogga om och jämföra olika sorters mensskydd som olika sorters tandkräm. Hur ska vi annars kunna ta några vettiga beslut som konsumenter?

Nu slutar vi slösa våra pengar på en massa klorbehandlade tamponger och bindor.

Menskopp

Så jag köpte en menskopp på Apoteket Hjärtat för två månader sen (riktiga apoteket hade dem tyvärr inte i sortimentet). Bästa köpet någonsin. Varför?

Jo, för det första så behöver jag inte köpa några engångsskydd längre. Hurra! Tamponger och bindor är egentligen lika onödigt som att sitta hemma och äta med engångsbestick hela tiden.

För det andra så märks koppen mindre än en tampong. Den drar inte åt sig all fukt som av helt naturliga skäl ska finnas där nere. Alltså mår hela underlivet bättre.

Och jag antar att ovanstående rader är förklaringen till detta faktum: Det luktar inte. Det här var nog det som förvånade mig mest. Hade liksom lärt mig under de senaste tolv åren att mens luktar lite illa. Men fel av mig. Det är upptorkat blod i bomullsbehållare som luktar skumt. Vissa verkar ha uppfattningen att menskopp är lite ofräschare än andra alternativ, men för mig kändes det verkligen tvärtom.

Och för såna som jag som blöder en del så ger det verkligen så himla mycket frihet. Frihet, Always och andra företag i branschensfavoritord. Jag har fan aldrig känt mig fri med tamponger. Jag har alltid oroat mig för att de ska blöda igenom, att jag inte ska ha tagit med mig tillräckligt många när jag går hemifrån etc. Med menskoppen försvann liksom alla de problemen. Jag tömmer den kanske två gånger om dagen. Kan ha den över natten. Och det läcker inte ett dugg, eftersom att den håller sig på plats med hjälp av vakuumsug när du sätter i den. OBS! Låter läskigt, men är ej läskigt.

Dessutom – tänk vilka under för miljön vi kan göra om alla börjar använda menskoppar som håller i 10 år istället för att slafsa vidare med engångsgrejer. Och om man vill kan man ju lägga pengarna man normalt lägger på att köpa nya OB på något välgörande ändamål istället, och rädda världen på en gång!

Det enda negativa jag har att säga om koppen är att det var lite trixigt att hitta rätt sätt att sätta den på första gångerna. Men det får man snart kläm på, och efter det blir de där dagarna varje månad så himla mycket mindre problematiska.

Så om koppen är så himla bra, varför görs det inte mer reklam om den?
Ptja, möjligen för att man tjänar asmycket mer på att kränga något som kan användas en gång istället för tio år.

Testa, bara gör det!

Tack för mig.

11 kommentarer

Filed under Kroppen

11 responses to “En liten kopp

  1. Har funderat på att testa menskopp. Jag har haft svampinfektioner ganska många gånger och ofta vill de inte gå över enbart med receptfria läkemedel så har fått en tablett utskriven från vårdcentralen vid två tillfällen. Jag funderar lite på om det kan ha att göra med att tamponger typ torkar ut slemhinnorna, för ofta får jag svamp efter mensen eller mitt under den. Nu senast fick jag svamp när jag ”hoppade över” mensen med p-piller, jag frågade vårdcentralen om det hade att göra med alla hormoner men nä absolut inte (hon verkade tro jag var knäpp som ens tänkte det). Nej men menskopp låter hur bra som helst annars också, behöver man inte få panik om man glömt köpa tamponger/bindor. Finns dessa i olika storlekar?

    • Jajamen, de finns i olika storlekar och de brukar utgå efter om man fött barn eller inte samt hur mycket man blöder. Och just att koppen inte torkar ut hela underlivet är verkligen en av fördelarna. Jag minns när jag hade tampong och hur drygt det var de sista dagarna av mensen när man inte blödde så mycket. Då kunde det ju verkligen göra ont när man skulle dra ur den!

    • Agnes

      Köp menskoppen NU och använd ALDRIG MER receptfria läkemedel mot svamp!! Tamponger + upprepade svampinfektioner ledde för mig till uttorkade slemhinnor och samlagssmärtor (som nu är mycket bättre, pga långtidsbehandling med tabletter mot svamp, fuktgel i underlivet och menskopp istället för tampong)… Och ta aldrig antibiotika utan att få fluconazol i förebyggande syfte, man får svamp annars.. Och ta aldrig antibiotika mot urinvägsinfektion, då fungerar tranbär mycket bättre… Ja, det var mina lärdomar 🙂 En liten varning bara. Fattar inte varför man inte får lära sig sånt här i skolan…

      • Uttorkning är verkligen något jag tror att många dras med utan att veta att det inte är normalt. Och ja, sexualkunskapen borde verkligen uppgraderas lite och våga ta upp frågan om kvinnors underliv och mens på ett annat sätt än att konstatera dess existens.

  2. Pingback: Bloggutmaning, vecka ett – Fittan i fokus. Alla inlägg. | genus SCHMENUS // din nya favoritblogg

  3. Pingback: Bloggutmaning, vecka ett – Fittan i fokus. Alla inlägg. | Den rabiata orakade rabiesfeministen Fanny

  4. Får jag tipsa om http://menstrualcupinfo.wordpress.com/ och http://menstrual-cups.livejournal.com/, där finns högvis med info och tips samlat. Det är skillnad på kopp och kopp märkte jag när jag skulle köpa en ny. =)

  5. Har haft menskopp i flera år och det är den bästa investeringen jag gjort! Och jag brukar alltid prata högt om den när jag får frågan om jag möjligtvis har en extra tampong till en kvinna i nöd. Åh vad jag marknadsför den lilla rackaren, men skräcken hos många finns där. Hmm, vågar jag verkligen?
    Kan vara knepigt att få den på plats i början, men visst fasen hade väl de flesta problem med de första tampongerna också?

    Jag kokar min i kastrull efter varje användning och lyckades koka lite länge sist (tog en lång dusch) så den fick hamna i papperskorgen efter 4 år. Hittade sen menskoppar på let’s deal, billigt och bra och ser fram emot att testa den om ungefär en vecka! Hoppas den är lika bra! För jag visste inte att det var skillnad på kopp och kopp..

    • Haha, eller hur! Jag tjatar också om den när jag får chansen.

      Det där låter misstänkt likt gången jag råkade smälta min bettskena! Koppen har jag hittills lyckats hålla intakt. Och ja, det finns ju lite olika varianter. Jag lyckades hitta rätt direkt,men andra verkar få leta lite mer.

  6. Pingback: Alex – Neovletta = Sant | Tjejbloggat

Kommentera

