5:2-dieten, debatt och P3 nyheter

Den kommande Frida-bloggen blir uppskjuten till imorgon eftersom jag har besök hemma i stugan. Men istället får ni gärna läsa  min debattartikel om 5:2-dieten och problematiken jag ser kring den som lades upp på Aftonbladet idag. Imorgon kommer jag också medverka i P3 Nyheter med Kazmierska och prata om samma ämne. Någon gång mellan ett och två. Hoppas ni vill lyssna!

Edit: Inslaget finns nu att lyssna på här. Observera att det är uppdelat i två delar, en ovan och en under texten.

3 kommentarer

Filed under Kroppen, Mat

3 responses to “5:2-dieten, debatt och P3 nyheter

  1. För att låta bli AB-pöbeln … Det gick ett program om fasta här i England för … mja, det var väl nästan ett år nu, tror jag. ”Programledaren” prövade på några olika sorters fastemetoder och gick igenom vetenskapen bakom, och liknande. Riktigt intressant. Grejen är ju att 5:2 inte är tänkt att vara en metod för viktminskning, utan ett sätt att låta kroppen reparera sig själv, eftersom det minskar en sorts hormon som kan ställa till problem. (Se http://www.bbc.co.uk/news/health-19112549 ) Att äta normalt fem dagar i veckan och äta lite mindre på två är inte direkt världsomvälvande egentligen.

    Är man vuxen så kan det vara en bra idé att ta det lite lugnt ibland och låta kroppen vila, och visst så kan det vara bra om man inte bara äter godis och skräpmat även när man är barn eller ungdom, men alltså … Som du säger, det kan vara en inkörsport till ätstörningar. Det är tråkigt att något som 5:2 som bevisligen har positiva hälsoeffekter tas som ”nästa stora grej” när det gäller viktminskning, när det inte riktigt var det som var poängen, och dessutom tas på helt fel sätt av dem som är känsliga för ätstörningar. 😦

    • Ja, medierna har verkligen pushat för 5:2 som ett sätt att tappa i vikt, och det tycker jag är problematiskt. Sen kan jag inte uttala mig om hälsoeffekterna i att ha det som en livsstil (verkar ju finnas lite delade åsikter i om det man vet kan appliceras på människor då de flesta tester är gjorda på möss, metoden är ju ändå hyfsat ny), men det jag i allmänhet tycker verkar farligt är att hungerskänslorna måste komma i ofas. Jag tappade helt mina hungerskänslor när jag var sjuk, och det ”hjälper” en ju verkligen när det kommer till att fasta. Det blir lätt att man glömmer att äta eller kanske tar en dag extra utan mat etc, eftersom man helt enkelt inte känner sig hungrig.

      Men sen är det ju som med allt. Alla har vi olika kroppar och vissa mår bra av att leva på ett sett, andra på ett annat 🙂

Kommentera

