Heja ytligheten!

Jag gillar kläder. Och jag gillar hårprydnader. Jag gillar också roliga frisyrer, läppstift och att gå på Tip the Velvet i Göteborg – för då får man chansen att piffa upp sig galet mycket.

Smycken

Jag tycker att det är kul när man går hemifrån och känner sig fin, oavsett om det är en vanlig jävla måndag eller en lördagskväll. Och jag blir skitglad om jag får en komplimang för min nya klänning eller färgen på mitt nagellack.

Jag tycker utseende och kläder är uttrycksfullt och roligt, och något man gärna kan diskutera lika gärna som man kan diskutera en tavla på ett museum. Mode, smink och frisyrer är ypperligt bra uttrycksmedel. Det kan vara ett statement, ett sätt att visa sin personlighet eller bara vara kul.

Idag funderade jag på det här med beröm och yta efter att ha läst en krönika i morgontidningen. Och ja, det är klart man ska berömma folk för vad de har på sig. Så länge det handlar om vad de har på sig. Alltså – det man kan styra själv. När jag ibland pratar om att jag inte tycker om att få kommentarer om min kropp eller berömma andra för sina kan folk tycka att jag verkar tråkig. Vill jag inte ha komplimanger? Och varför är jag elak som inte vill ge några? Det långa svaret på den andra frågan kan man läsa i det länkade inlägget, men förutom det så är det väl klart att det är urkul att ge och få komplimanger – för saker man själv valt.

Det är stor skillnad att berömma formen på någons rumpa och att berömma det där halsbandet de loppisfyndat förra helgen. Det ena är för det första inget du har med att göra och för det andra något personen är född med och bara råkar ha, det andra är något som personen aktivt plockat ut och valt att ha på sig. Det är väl sjukt mycket roligare att få beröm för något man själv varit delaktig i. Jämför att se en rolig historia på Facebook och sedan sprida den vidare med att du lägger upp en rolig historia du själv har hittat på. Vilken skulle du bli mest glad över att få många likes för?

Så heja ytligheten! Den sortens ytlighet som får oss att må bra och tillåter oss att vara kreativa. Den sortens ytlighet som istället bara får oss att ställa krav på oss själva och våra kroppar kan gå och hänga sig.

4 kommentarer

Filed under Kläder, Kroppen

4 responses to “Heja ytligheten!

  1. Gia

    Vilka fina smycken 🙂

  2. Åh jag har så svårt med mig själv i det där avseendet. Å ena sidan kan jag älska att loppisfynd och hitta söta prickiga kjolor och sånt men å andra sidan vill jag inte promota ytliga grejer whatsoever eftersom jag tycker det är så sjukt överrepresenterat med ytlighet i samhället.

    Håller med om att det finns en stor skillnad i att kommentera nåns kropp och nåns kläder!

    • Ja, jag har också tyckt att det varit en svår avvägning. Men jag har till slut bestämt mig för att ytliga grejer som gör mig glad får stanna, medan sådant som gör att jag ältar, mår dåligt eller gör min kropp illa (bantning o dyl) ska hållas på så långt avstånd som det bara går. Ibland kan ju de två delarna vara svåra att skilja på dock, men jag försöker göra så bra avvägningar jag kan.

Kommentera

