Problemet med måttbandet

Jag tänker inleda det här inlägget med några siffror som kan vara nyttiga att ta till sig innan man läser vidare:

Var femte sjuåring vill bli smalare.
Varannan gymnasieflicka bantar.
Var åttonde tjej i åldern 14-18 använder extrema bantningsmetoder som t ex laxermedel eller kräkningar.
Ca 100 000 svenskar beräknas lida av ätstörningar. 90% av dem är kvinnor.

Och nu till saken. Häromdagen var det en hel del rabalder om Lindex. Mer specifikt om ett skärp på deras flickavdelning. Skärpet var designat som ett måttband, komplett med centimetrar och allt.

Lindex måttband

Min första reaktion när ett foto på skärpet dök upp i min Faceboook-feed var denna: Nej. Varken mer eller mindre. Först blev jag så trött att jag tänkte att jag inte skulle lägga mig i, men trots att jag fortsatte skumma igenom mina vänners inlägg om middagar, resor och strandbesök så ville det där fotot inte lämna mitt bakhuvud. Till slut kunde jag inte låtsas vara obrydd längre, och skrev då detta inlägg på Lindex Facebook-sida:

Hej!
På er barnavdelning finns ett skärp som ser ut som ett måttband. Jag undrar lite över hur ni tänkt när ni valt att ta in detta i ert sortiment? Det finns många saker som gör att barn tidigt börjar anse sig själva för tjocka/smala och tänka på sin vikt, och det här skärpet bidrar till den utvecklingen. Barnkläder borde uppmana till lek och låta barn vara just barn, inte påminna dem om det exakta omfånget deras höfter har. Jag hoppas att ni inser att det här är en dålig produkt för unga flickor och pojkar och att ni väljer att ta bort skärpet ur ert sortiment. Jag hoppas ni kan dela med er av era tankar runt detta. Tack på förhand.

Man kan ju säga att jag inte var ensam om att ha åsikter om det här, och efter bara någon timma resulterade det i att Lindex drog tillbaka skärpet från sitt sortiment. Varje gång ett företag tvingas ge vika för protester av det här slaget blir jag så himla glad, och jag hoppas verkligen att de också tar tillfället i akt att analysera vad som faktiskt var problematiskt med produkten och att det här inte bara var något de gjorde för att ta död på kritiken.

Men även om Lindex slutligen insåg att skärpet var problematiskt så var det mängder av folk på andra håll som inte gjorde det. Många kommenterade att skärpet ju faktiskt var snyggt, och att det dessutom var ett bra verktyg för att lära sig matematik. Många gick också igång och klagade på att ”genusmaffian överdriver igen”.

Jag tänkte förklara varför de här argumenten inte fungerar för mig.

Först – skärpets snygghet. Visst, jag fattar grejen. Jag kan också hålla med om att det var lite sådär hipstercoolt. Men man måste ändå tänka ett steg till. En mamma kommenterade att hon med egna ögon sett några flickor på skolgården använda skärpet för att jämföra vem av dem som hade smalast midja. Är det verkligen något vi vill uppmuntra? Något vi vill att låg- och mellanstadiebarn ska behöva oroa sig över? Tänk om du står där som elvaåring och inser att din midja är fem centimeter större i omkrets än dina vänners. Och tänk att du sedan går hem och ser H&Ms minimala bikinimodeller le från reklamskyltarna. Hur skulle du börja tänka då?
Ibland får snygghet faktiskt stå tillbaka för andra saker. Mönstret fanns faktiskt även som hängslen, och där får det ju behålla de estetiskt roliga delarna utan att det skapar samma problem.

Över till argumentet om att man kan lära sig något av det. Självklart kan man det. Men som sagt – skärpet sitter runt höfterna, och det är där mätandet kommer börja. Inte någon annan stans.

Sist men inte minst – attackerna mot ”genusmaffian”. Om vi hade ett jämställt samhälle skulle vi inte behövas. Om inte någon hade protesterat mot att kvinnor saknade rösträtt skulle vi fortfarande göra det. ‘Nuff said.

Tack för mig.

Lämna en kommentar

Filed under Barn, Jämställdhet, Kläder

Kommentera

