Vad är det för fel på rosa och blått?

Pyselböcker, blå och rosa

För lite mer en vecka sedan så var det en del rabalder om två stycken pysselböcker utgivna av Tukan förlag. Föräldrar kunde välja på ”Min roliga blå pysselbok” eller ”Min glittriga rosa pysselbok”. I den blå fanns uppgifter som ”ta reda på vilken av pojkarna som får åka i vilken bil” och annat kopplat till fordon, rymden och dinosaurier. I den rosa uppmanades man istället ”para ihop rätt flicka med rätt hushållssyssla” och klistra in klistermärken med ugnsvantar och kavlar.

En tjej i Gävle (min lillasyster, hur stolt är inte jag!) blev upprörd när hon hittade boken på Akademibokhandeln och lade upp en bild på innehållet på Facebook. Den delades över tusen gånger och nådde sedan fram till både media och förlaget. Till slut drog Tukan in böckerna och gick ut med följande:

Hej, i dag tisdag har vi dragit in de två pysselböcker som har skapat ilska och upprördhet.
Beslutet att trycka dem var felaktigt, och det fattades vid en dålig tidpunkt. Det är aldrig roligt att göra fel, men det känns desto bättre att göra rätt nu.

Frågan har diskuterats intensivt på Aftonbladets kommentarsfält och andra forum. Själv tycker jag att det här är fantastiskt och ett trevligt steg i rätt riktning! Jag tänkte att jag här ska skriva mina åsikter om några väldigt vanliga kommentarer och frågor till oss ”jävla feminister” som är glada att böckerna är borta.

Vad är det för fel på rosa och blått? Måste alla klä sina barn i grått?
Absolut ingenting! Många verkar inte ha läst förbi namnet på böckerna och verkar tro att färgerna var det största problemet. Men det som egentligen gjorde mig och många andra upprörda var vad som fanns innanför pärmarna.

Exempel:
– Böckerna innehåller flickor som bakar och städar/Pojkar som åker bil och kolla på häftiga dinosaurier. Det är tydligt vad barnen förväntas vara intresserade av.
– Den blå boken får vara rolig medan den rosa är glittrig. Det här också väldigt typiskt för den här typen av barngrejer. Killar förväntas göra grejer som är roliga, häftiga eller balla medan tjejer får saker som är söta, fina eller glittriga. Tjejer är passiva, killar aktiva.
– Pojkarna är namngivna i sin bok medan flickorna är namnlösa. Kan tyckas irrelevant, men säger en del i sig om rangordningen på könen enligt den gamla skolan.

Får inte min lilla kille gilla bilar längre?
Självklart får han det! Jag vill inte att alla pojkar ska tvingas leka med dockor och flickor med bilar (då har vi ju fortfarande samma problem som nu) utan att både pojkar och flickor ska få ha möjligheten att leka med bägge utan att någon säger att det är fel.

Vad säger att den rosa boken är bara för flickor? Det är ju ni som gör skillnad på könen och säger att det är en bok för tjejer.
Tittar man i den rosa boken så är det bara bilder på flickor i den. Tar en pojke upp den och öppnar pärmarna får han snabbt se att det inte är meningen att han ska ha den boken. Det är väldigt exkluderande. Böckerna skulle vad mig anbelangar kunna finnas kvar som de var – med den lilla skillnaden att det fanns bilder på båda könen på framsidan och bland sidorna!

Vad ger er feminister rätt att bestämma vilka böcker som ska få finnas? Jag kanske vill ha en bok om bakning till mitt barn!
Självklart ska du få ha det då. Det finns en massa bra böcker om bakning med bilder på både flickor och pojkar i.

Vill ni ha det som i Sovjet? Ska det bara finnas en barnbok som alla får köpa?
Jag ser inte alls den här liknelsen. Jag tycker det här har gått till precis som det ska! Konsumenterna sa ifrån mot något de inte tyckte var okej – och förlaget lyssnade. Det är fantastiskt tycker jag! Förhoppningsvis leder det till fler bra barnböcker som alla barn kan ha glädje av. Jag tycker att det är böcker som de här som begränsar valmöjligheterna för de små – inte tvärtom.

Lämna en kommentar

Filed under Barn, Böcker, Jämställdhet

Kommentera

